Ode aan de Bolle Buiken Bootcamp

10959514_964752536890929_2389468137228771826_n

Bestaan er ook positieve verslavingen? In dit geval zeg ik uit VOLLE (woordgrapje, snap je ‘m?) borst: ja! Oké, het kan ook te gek natuurlijk, maar wat mij betreft is er niets mis met een flinke dosis dagelijkse beweging. VOL (daar heb je ‘m weer) trots geef ik dan ook toe: Quilty! Ik ben een sportsaholic!

(vond ook LINDA.)
IMG_7752

Nu is dat buiten de zwangerschappen om nooit echt een ‘ding’ geweest en kijkt niemand meer op van een fanatieke atleet meer of minder in het bos, park, duin of strand. Zodra die buik begint te groeien en je je nog steeds energiek vermaakt in deze contreien dan wordt er opeens heel anders naar je gekeken. Heel leuk natuurlijk wanneer dit in positieve zin gebeurt en je met een aanmoedigende glimlach begroet wordt, maar helaas komt het tegengestelde vaker voor dan mij lief is. Waarbij dan de vraag rijst: waar komen deze negatieve reacties vandaan?

Je krijgt niet altijd de gelegenheid om een duidelijk antwoord op die vraag te krijgen. Toen we als groep fitte en zwangere meiden 1,5 jaar geleden bijvoorbeeld tijdens een Mom in Balance work out bij de Toolenburgse Plassen in Hoofddorp door voorbijgangers naar ons hoofd geslingerd kregen: “Dat is niet goed hoor! Je moet rustig aan doen!” waren we te verbaasd om hierop te kunnen reageren. Gelukkig hadden we nog onze fantastische trainster Elles die de vrouwen probeerde gerust te stellen door te zeggen dat het allemaal heel erg gezond en verantwoord was wat wij aan het doen waren. Waar de reactie van de vrouwen precies vandaan kwam zullen we nooit te weten komen, maar feit is wel dat zij niet de enigen zijn die zwangere vrouwen nog liever uit zien dijen op de bank met in de ene hand een zak chips en de andere een dikke reep chocolade (oehhh yummy! -soms!-) dan dat zij ook tijdens de zwangerschap hun conditie en fitheid op peil houden. Zelfs zwangere vrouwen zelf hoor je (helaas!) nog regelmatig zeggen dat ze tijdens de zwangerschap eindelijk een legitieme reden hebben om niet meer te moeten sporten en te letten op gezond eten. Van twintig tot dertig kilo aankomen wordt nog minder opgekeken dan wanneer je enkel je kind hebt laten groeien in plaats van ook zwangere billen en benen te hebben gekweekt.

Tijdens je zwangerschap kunnen er natuurlijk complicaties optreden waardoor je minder mogelijkheden hebt om lekker actief bezig te blijven. Maar je kunt ook lekker actief bezig blijven om complicaties te voorkomen of te verergeren. Er zijn een verschillende activiteiten die speciaal op maat gemaakt zijn voor allerlei verschillende soorten broedkippen. Toe aan een combinatie van ontspanning en jouw lichaam voor te bereiden op de bevalling? Meld je aan voor zwangerschapsyoga. Ben je je zware lijf zat en wil je een uurtje gewichtsloosheid ervaren? Dan is de dikke-buiken-zwemles zeker wat voor jou. Maar wil je lekker buiten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan zoals ik? (nou, misschien niet allemaal -tegelijk-) Dan was er tot voor kort geen aanbod op deze wens, ware het niet dat er nog meer mensen uit hetzelfde hout gesneden zijn! Hiermee doel ik natuurlijk op Mom in Balance oprichtster Esther van Diepen. Geïnspireerd door de actieve moms-to-be in Central Park, New York en geadviseerd door deskundigen heeft zij in Nederland dit inmiddels ongelooflijk succesvolle concept opgezet waarbij je volledig op jouw eigen niveau kunt blijven sporten tijdens en na je zwangerschap. Alle work outs vinden plaats in de gezonde buitenlucht onder leiding van een gecertificeerde trainster die ervoor zorgt dat iedereen aan het einde van de training met een heerlijk voldaan gevoel en nog meer energie weer huiswaarts keert. Heb je last van je bekken(bodemspieren) of andere klachten? Dan wordt hier altijd rekening mee gehouden en past de trainster de oefeningen voor jou aan. Wil je juist wat meer uitdaging? Ook daar zijn genoeg oplossingen voor. Stofzuigeren bijvoorbeeld! (dat moet je zelf maar meemaken) Of… ben je iets te fanatiek en heb je iemand nodig die je een beetje onder de duim houdt met voor jouw zwangerschapsduur verantwoorde oefeningen? (goh over wie zou dat nu gaan??) Ook dan ben je bij Mom in Balance aan het juiste adres!

2764952628

Sporten tijdens de zwangerschap is lange tijd een enorm taboe geweest, maar doordat het tegendeel nu inmiddels wel bewezen is gaan steeds meer vrouwen vol zelfvertrouwen en met een sterk en fit lijf hun bevalling tegemoet. Je kunt ook niet ongetraind een marathon gaan lopen en een bevalling is vaak nog wel zwaarder dan dat. Ook het herstel nadat je (opnieuw) mama geworden bent gaat veel voorspoediger wanneer je altijd goed voor je lijf bent blijven zorgen. Nu moet dit niet de illusie wekken dat je á la Doutzen Kroes 2 weken later alweer klaar bent voor een Victoria’s Secret show, maar het zal zeker in je voordeel werken. Gun je lijf (en koppie!) zeker de eerste 6 weken genoeg rust om bij te kunnen komen en dan kun je daarna langzaamaan weer gaan werken aan de gewenste vorm en fitheid. Ook hiervoor ben je bij Mom in Balance aan het juiste adres, want als een van de weinigen verzorgen zij de ‘after-care’ na de bevalling. Na 6 weken ben je namelijk weer welkom om deel te nemen aan het Back in Shape programma. Ben je dit na een tijdje ontgroeid en wil je meer uitdaging? Dan kun je helemaal los met de heerlijk fanatieke Mom in Shapers.

Als je sport, heb je vrienden. Rijen DIK, echte vrienden! Dus, hop hop meiden: Kom van die bank af!

–> Om te zoeken naar een Dikke Buiken Bootcamp bij jou in de buurt, ga dan naar http://www.mominbalance.nl


–> Lees en raak geïnspireerd door het interview met powervrouw en Mom in Balance herself: Esther van Diepen http://www.momspiration.nl/mom-in-balance

mom-in-balance

2 gedachtes over “Ode aan de Bolle Buiken Bootcamp

  1. Noortje zegt:

    Wat een onwijs leuke blog! Zo herkenbaar. Helaas is Mom in Balance nog niet bij mij in de buurt, en heb ik het zelf gedaan nav haar boek. Luisteren naar je lichaam is een belangrijke factor om fit te blijven. En veel blijven zwemmen hielp ook. Resultaat: 2x een flitsbevalling gehad en snel weer op de been en weer lekker aan jezelf werken! Want ook je kindje heeft er baat bij als mama zich weer lekker voelt in eigen lichaam!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s