Behang plakken voor gevorderden

Dat je zo af en toe je eigen kind wel eens achter het behang kan plakken is zo goed als algemeen bekend, maar wanneer deze momenten zwaarder wegen dan het kunnen genieten van het ouderschap dan kun je wel stellen dat er werk aan de (opvoed)winkel is! Om je digitaal een beetje op weg te helpen schetsen we een aantal veel voorkomende situaties gevolgd door tips om de negatieve spiraal te doorbreken en de sfeer in huis gezelliger te maken.

Situatie 1:
De vader van Sam (3) vraagt: ‘Sam, wil je je jas aantrekken?’ Waarop Sam zegt/schreeuwt: ‘Nee!!’ Waarop de vader nog een vraag stelt: ‘Maar waarom niet?’ Sam rent hard weg en roept nog eens: ‘Neeeeee!!’

DENK MEE: Hoe krijg jij bij je kind gedaan wat jij wilt? Stel je een vraag of geef je een opdracht? Wat werkt beter?

TIP 1: Wanneer je iets gedaan wilt krijgen bij je kinderen, laat ze dan geen keus. Door een vraag te stellen bied je hen de mogelijkheid om nee te zeggen. Voor de meeste kinderen is dit het favoriete woordje van de eerste jaren van hun leven en zullen ze dit er te pas en te onpas doorheen gooien. Kies liever voor een zin waarin een opdracht verwerkt is in plaats van een vraag: ‘Sam, trek nu je jas aan.’ Natuurlijk zal hij niet gelijk als een mak lammetje alles doen wat zijn vader zegt, maar je geeft hem nu heel duidelijk een taak en meldt wanneer dit moet gebeuren; namelijk nu. Dit is hoe het is en zo gaat het gebeuren. Blijf dit volhouden en creëer op deze manier meer structuur, rust en duidelijkheid in de opvoeding.

DENK MEE: Als jij Sam was, wat zou jij dan voor antwoord geven op de ‘waarom-vraag’ van vader?

TIP 2: De ‘waarom-vraag’ is voor hele jonge kinderen vaak nog onmogelijk te beantwoorden. Vraag jezelf af of het reëel is om deze vraag te stellen en of je kind al in staat is om een antwoord te kunnen geven. In het geval van Sam en zijn vader zal Sam waarschijnlijk niet eens een echte reden hebben waarom hij zijn jas niet aan wilt trekken en zal de ‘waarom-vraag’ enkel verwarring of frustratie zaaien. Waarom een kind niet wilt eten, slapen, luisteren, meelopen, etc heeft vaak niet eens een echte reden behalve dat ze er gewoon even geen zin in hebben.

Samenvattend: Geef korte duidelijke instructies wanneer je iets gedaan wilt krijgen van een kind.

Situatie 2:
Isabel (2,5 jaar) klimt op een stoeltje, maar leunt met teveel gewicht op de rugleuning. Het stoeltje klapt met Isabel en al om. De ouders springen op van hun eigen stoel, slaken zeer geschrokken kreten en schieten haar behoorlijk in de stress en met uitgestrekte armen te hulp. In eerste instantie hoefde Isabel niet te huilen, maar zodra ze haar ouders ziet toesnellen krijst ze het uit. Haar ouders troosten haar zo goed als ze kunnen en zeggen: “Och liefje toch, was je zo hard gevallen. Oh schatje, wat viel je hard hè! Gaat het popje? Kom maar bij mama, och och och!’

DENK MEE: Wel eens meegemaakt of toeschouwer hiervan geweest? Wat valt je op aan deze situatie? Waarom begint Isabel te huilen? Wat zou je zelf hierin anders doen?

TIP: Valt je kind of heeft het zich op een andere manier bezeerd? Probeer rustig te blijven en observeer de situatie zo objectief mogelijk zonder dat je het kind hier iets van meekrijgt. Valt het mee? Maak er dan een grapje van en zeg met een blij hoofd: ‘Oeps! Gevallen! Knieën schoonmaken en weer doorgaan. Kan gebeuren!’ Zelfs wanneer de situatie ernstig is, is het zaak om als ouder dit niet zozeer aan het kind te laten merken. Probeer het kind af te leiden en positief te blijven door bijvoorbeeld een liedje te zingen of iets aan te wijzen waar je samen naar kijkt. Vertel een verhaaltje iets waar het blij van wordt of lees een boekje. Ook wanneer het kind helemaal overstuur blijft is het belangrijk dat je ten aller tijden rustig en positief blijft, ondanks dat je je alles behalve dat voelt. Jouw emoties krijgen op een later tijdstip de kans om zich te uiten, maar wanneer je dit ‘in the heat of the moment’ doet dan maak je de situatie voor je kind nog heftiger. Het heeft jouw kalmte nodig om tot bedaren te komen.

Samenvattend: Wees jezelf ervan bewust hoe jouw reactie invloed heeft op die van jouw kind.

Situatie 3:
Jools (22 maanden) heeft sinds kort een klein zusje Pippa (4 maanden) en is over het algemeen een erg lieve ‘grote’ zus. Maar wat heel erg bij haar leeftijd hoort is het afbakenen van territorium en moeite hebben met het delen van speelgoed of andere dingen. Alles wat Pippa in haar handen heeft wordt door Jools afgepakt en dan zegt ze: ‘Nee Pippa, is van Jools!’

DENK MEE: Hoe goed kunnen jouw kinderen delen? Koste jou dit moeite om dit gewenste gedrag te bereiken of ging het vanzelf?

TIP: De strijd aangaan heeft vrij weinig zin, maar om het hier maar bij te laten is natuurlijk opvoedtechnisch niet pedagogisch verantwoord en zal Jools denken dat ze hier zo makkelijk mee wegkomt. Samen delen, samen spelen is een term met nog te weinig betekenis voor kinderen op deze jonge leeftijd, dus je zult het anders aan moeten pakken om toch bereiken wat je wilt. Namelijk: een ander ook iets gunnen. De truc die in deze situatie vaak heel goed werkt is om er een uitdaging/spelletje van te maken in al je enthousiasme te zeggen: ‘Jools, kun jij mama helpen? Dan gaan we samen in de speelgoedkast zoeken naar leuke speeltjes voor Pippa.’ -We stallen alles uitgebreid uit op de bank- ‘Met welke van deze speeltjes mag Pippa spelen? Jij mag er eentje kiezen en dan geven we die samen aan Pippa. Welke denk je dat ze al vast kan pakken? Welke zal ze leuk vinden?’ Door er een positieve draai aan te geven, te laten zien hoe jij het doet en er een soort van spelletje van te maken leren kinderen bereik je eerder het gewenste gedrag dan wanneer je er teveel druk op legt. Uiteindelijk heeft Jools Pippa zo goed als bedolven in het speelgoed en nadat we dit een paar dagen zo herhaald hebben is er een grote verandering in het deelgedrag van Jools te zien.

Samenvattend: Spelenderwijs en met positiviteit en enthousiasme kun je op een fijne manier gewenst gedrag bereiken en regels aanleren.

DENK MEE: Zijn er nog meer situaties die jij lastig op te lossen vindt? Laat het MOMspiration weten en dan nemen we dit mee in een volgend blog hierover!

MOMspiration’s Mamannette is niet alleen moeder van 2 dochters, ze is daarnaast ook lerares Nederlands en Engels op de Internationale School van Amsterdam. Ze heeft de afgelopen 15 jaar diverse studies, workshops en congressen gevolgd op het gebied van pedagogiek, psychologie, filosofie, instructietechnieken, (tweede) taaleducatie en visible thinking op o.a. de Hogescholen van Amsterdam en Haarlem en Harvard University in Boston.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s