Leerkrachten: zijn ze nou écht zo belangrijk?

Een blog over leerkrachten is niet geheel onvoorspelbaar aangezien team MOMspiration bestaat uit drie leerkrachten. Leerkrachten in hart en nieren. We hebben alle drie onze eigen specialiteiten binnen de verschillende scholen waar wij werkzaam zijn maar één ding hebben wij gemeen: onze toewijding voor ons werk. Maar zijn leerkrachten nou echt zo belangrijk?

 

Vandaag hebben de leerkrachten van het basisonderwijs het eerste lesuur gestaakt.
Dit zorgde voor veel ongemak bij werkende ouders – wat natuurlijk heel begrijpelijk is. Veel ouders moesten noodgedwongen later op hun werk komen. En ondanks dat deze staking wellicht voor wat praktische problemen zorgt, laten we even nadenken waarom dit gebeurt. De leerkrachten staken omdat zij een hoger loon en minder werkdruk willen. Vooral dat laatste vind ik zelf, als intern begeleider, een heel belangrijk aspect van deze actie.
Er wordt al enige tijd ontzettend veel (negatief) geschreven in de media over de staking van de leerkrachten in het basisonderwijs. Ik kan héél veel punten opnoemen waarom het werk van een leerkracht ondergewaardeerd wordt en daarom deze actie niet meer dan logisch zou moeten zijn. Laten we de leerkrachten vertrouwen dat ze doen wat ze moeten doen. Laat de leerkrachten van zich horen in het belang van onze kinderen.

En juist omdat er al zoveel negatief is geschreven over deze staking, wil ik de standpunten van de leerkrachten niet nogmaals gaan verdedigen en de discussie aangaan. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat we met negativiteit de wereld niet verbeteren dus lieve ouders: schreeuw het uit, zeg het voort en roep met mij mee:

Hulde aan de leerkracht!

Hulde aan de leerkrachten die dagelijks trouw en vol passie lesgeven aan onze kinderen.

Hulde aan de leerkrachten die onze kinderen dagelijks een stapje verder helpen in hun ontwikkeling.

Hulde aan de leerkrachten die -samen met ons als ouders-  onze kinderen stimuleren om zelfstandige “eigen” individuen te te worden.

Hulde aan de leerkrachten die afgelopen jaren niet in actie zijn gekomen ondanks de hoge werkdruk.

Hulde aan de leerkrachten die veel meer van dit soort steunbetuigingen verdienen dan nu genoemd worden in dit rijtje.

Hulde aan de leerkracht!

Lieve ouders, laten we kijken naar wat goed gaat. Laten we kijken naar wat de leerkrachten betekenen voor onze kinderen. Laten we kijken wat de leerkrachten weten te bereiken (samen) met onze kinderen. Laten we vandaag wat positiviteit aan en/of over de leerkrachten van onze kinderen verspreiden.
Laat hem/haar weten wat hij/zij goed heeft gedaan afgelopen schooljaar. Laat hem/haar weten wat hij/zij betekent voor je kind(eren). Laat hem/haar weten wat je zo fijn aan hem/haar vindt.

Benoem dát wat goed gaat. Zet de leerkracht in het zonnetje. Wij, mensen, zijn vaak geneigd om enkel te spreken over het negatieve, terwijl we met het benoemen van de positieve aspecten – in mijn ogen – veel verder komen. Door positiviteit te verspreiden zal de werkdruk van de leerkrachten niet lager worden of het salaris niet hoger. Maar hoe fijn vind jij het om complimentjes te krijgen en in het zonnetje gezet te worden?
Laten we – om die reden – de leerkrachten weten dat zij heel erg belangrijk zijn voor onze kinderen. Wij kunnen niet zonder leerkrachten. Wij kunnen niet zonder hun enthousiasme. Wij kunnen niet zonder hun zorg. Wij kunnen niet zonder hun inzet.

Want uiteindelijk werken de leerkrachten met heel veel passie en toewijding voor onze kinderen. Hun inspiratie- en motivatiebron zijn onze kinderen. Laten we daarom – juist vandaag – de leerkrachten weten dat we waarderen wat zij voor onze kinderen doen en betekenen. Juist vandaag.

Hulde aan de leerkracht!

 

Wat zou jij de leerkracht(en) van je kind(eren) willen vertellen?

 

Over de schrijfster van dit artikel

Marjolijn Vreeburg is 30 jaar en woont samen met haar vriend Stan en zoontje Levi (5 jaar) in Katwijk aan den Rijn. Levi is een energieke, vrolijke maar vooral lieve kleuter.

Marjolijn werkt drie dagen per week als intern begeleider in het regulier basisonderwijs. Zij is druk met van alles en nog wat: leuke dingen doen met haar mannen, klussen in hun te leuke huis van 106 jaar oud, sporten (van alles een beetje: yoga, hardlopen en skiën) en ze zoekt graag de gezelligheid van haar vriendinnen op. En ergens tussendoor probeert zij wat me-time in te bouwen, het huishouden te runnen en de rust en structuur te bewaren in haar gezin. Haar avonturen zijn te volgen op Instagram (onder de naam: marjolijn_vr).

2 gedachtes over “Leerkrachten: zijn ze nou écht zo belangrijk?

  1. Henrike Laning zegt:

    Ik spreek regelmatig mijn waardering uit voor de juffen van de school van mijn dochter. Ik vind dat ze het erg goed doen en gun ze een hoger salaris. Maar de werkdruk pak je aan door oa onderwijsassistenten in te zetten. Daar hoor ik niks over. Ik sta de eerste dag van de zomervakantie op straat. Ik staak niet voor een beter salaris, maar een baan zou ik wel leuk vinden. Dus ik vind het wat dubbel.

    Like

    • marjolijnvr zegt:

      Dat kan ik mij helemaal voorstellen dat het zo voelt voor jou, Henrike! Wat rot voor je. Ik ben het helemaal met je eens dat de werkdruk minder wordt wanneer er meer geld naar de kinderen gaat, zoals bijv. het inzetten van onderwijsassistenten. Of bijv. kleinere klassen (maar daar heb jij als onderwijsassistent niks aan). Ik heb zelf het geluk gehad dat ik een aantal jaar met ene onderwijsassistent heb mogen werken en gun elke leerkracht dat.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s