Ingrijpen of toestaan?

Hoeveel doe jij voor je kind? Natuurlijk gaan we door het vuur voor onze kinderen, maar neem de vraag even letterlijk. Welke dingen doe jij voor je kind(eren)? En welke taken zouden ze eigenlijk zelf kunnen doen? Deze vraag werd mij een aantal jaar geleden gesteld en was mijn eye-opener. Want ongemerkt deed ik best veel voor mijn toenmalige peuter. Gewoon uit automatisme. Want dat deed ik altijd al zo. Sindsdien proberen wij Levi (nog meer) autonomie te geven, want eigenlijk kunnen onze kinderen al heel veel zelf.

En nu zijn kleine broertje geboren is en ik soms m’n handen niet vrij heb en hem dan even niet kan helpen, wordt er (nog meer) een beroep gedaan op zijn zelfstandigheid en uitgestelde aandacht.

En zo geschiedde.

“Mamma, mag ik een beschuitje met vlokken?”

“Ja dat mag, maar ik ben Mick aan het voeden.”

“Okee.”

Hij liep naar de keuken, pakte zijn benodigdheden en klom op het aanrecht (oeps, met schoenen!). Vanaf dat moment heb ik niet meer gekeken en heb ik hem laten gaan. Vijf minuten later stond hij weer voor me. Met een grijns van oor tot oor. Hij keek naar mij en toen weer naar zijn bord met daarop zijn zelf belegde beschuitje. Zijn beschuitje waar ongeveer een lading vlokken op was beland waar je u tegen zegt.

Ingrijpen of toestaan?

De bezorgde moeder in mij – de moeder die probeert haar kind zo min mogelijk suiker te laten eten –  raakte lichtelijk in paniek. Dit beschuitje vraagt om feedback. Verschillende gedachten gingen door mij heen. Eigenijk vind ik dit een no-go. De vlokken zijn eigenlijk enkel voor in het weekend en bij uitzondering voor een doordeweekse dag. Vandaag is het toch écht donderdag en zodoende heb ik al mijn eigen grens overschreden. Maar wat staat voorop in deze situatie?

Autonomie. Ok. Autonomie. Blijven herhalen Mar: autonomie.

“Je hebt je beschuitje zelf gesmeerd”.

Het lag op mijn lippen om iets te zeggen over het aantal gram vlokken wat op zijn beschuitje was gedeponeerd. Maar het laatste wat ik wilde was hem het gevoel geven dat hij het niet goed heeft gedaan. De les hoeveel-beleg-mag-er-op-een-beschuitje komt later wel. Vandaag is het kernwoord autonomie. Ik glimlachte naar hem, keek nog een keer naar het beschuitje en moest toen hardop lachen. “Oh Levi toch…”

Meneer begon vol goede moed aan zijn beschuitje. Na een paar minuten was daar een zucht. “Ehm mamma, ik geloof dat ik iets teveel vlokken heb“. Waar normaal elk vlokje, elk hagelslagje op zijn bord in zijn mond verdwijnt, liet hij nu nog genoeg vlokken liggen om nog twee beschuitjes mee te beleggen. Met de mededeling “ik heb een beetje buikpijn” liep hij naar de keuken en klom weer op het aanrecht. Het pak vlokken werd opgeruimd. De boter werd teruggezet in de koelkast en het gebruikte mes en bord verdween in de afwasmachine.

Well done jongen. Soms is zo’n beschuitje best goed voor je ontwikkeling.

 

Over de schrijfster van dit artikel

Marjolijn Vreeburg is 31 jaar en woont samen met haar vriend Stan en zoontje Levi (6 jaar) in Katwijk aan den Rijn. Half april is zij bevallen van zoontje Mick.

Marjan Oesterholt Fotografie-13

Marjolijn werkt drie dagen per week als intern begeleider in het regulier basisonderwijs. Zij is druk met van alles en nog wat: leuke dingen doen met haar mannen, klussen in hun te leuke huis (uit 1910!), sporten (van alles een beetje: yoga, hardlopen, crossfit en skiën) en ze zoekt graag de gezelligheid van haar vriendinnen op. En ergens tussendoor probeert zij wat me-time in te bouwen, het huishouden te runnen en de rust en structuur te bewaren in haar gezin. Haar avonturen zijn te volgen op Instagram (onder de naam: marjolijn_vr).

 

 

 

Een gedachte over “Ingrijpen of toestaan?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s