Ik heb niet gestaakt

Zittend op de trap die ik zelf mijn gehele basisschoolperiode op en af ben gegaan. De trap die mijn zoontje dagelijks naar of van zijn klaslokaal neemt. De trap die typerend is voor de school waar ik werk: RKBS de Horizon in Katwijk. Een van de weinige scholen die vandaag niet heeft meegedaan aan de landelijke staking. En dat terwijl wij ook een hoge werkdruk ervaren, dit schooljaar al een aantal keer een klas naar huis hebben moeten sturen, meer salaris zouden willen en meer handen in de klas nodig hebben. Wij staan volledig achter de staking maar hebben er heel bewust voor gekozen om onze deuren te openen vandaag. Een gevalletje omdenken ten top tussen de massa leerkrachten die vandaag het werk hebben neergelegd. Net even anders, daar houd ik van.

Wij hebben niet gestaakt, sterker nog: we hebben naast onze leerlingen nóg meer gezichten mogen verwelkomen.
Wij hebben gekozen voor een positief signaal. Het onderwijs heeft, naar mijn mening, haar punt afgelopen jaren wel gemaakt. Het is onlangs wel druk genoeg geweest in Den Haag. Is het werk neerleggen het juiste middel om te laten zien dat wij meer aandacht nodig hebben? Ik weet het niet. Wij willen het onderwijs aantrekkelijk maken. Wij willen aan middelbare scholieren en volwassenen laten zien dat het onderwijs ook een andere kant heeft dan dat de laatste jaren in de media terug te vinden is. Wij willen laten zien dat het onderwijs ook positief is: iets wat dagelijks door mij en mijn collega’s wordt ervaren maar waar niet over gesproken wordt.
Ik ben ervan overtuigd dat de stakingen een negatieve invloed hebben op de aanwas van de PABO. Het voelt alsof we met de stakingen zeggen: “We hebben het slecht, kies dit vak vooral niet”. Dat is toch averechts van wat we willen bereiken?

Mijn collega’s en ik zijn vandaag in gesprek gegaan met geïnteresseerde volwassenen die het ambiëren om als zij-instromer het onderwijs in te gaan. Ook hebben we ze een kijkje gegeven in de klassen en onze dagelijkse praktijk laten ervaren. We hebben les gegeven zoals we altijd deden, met iets meer geïnteresseerden dan alleen onze leerlingen.

En weet je, dit geeft mij energie. Ik vind mijn werk soms zwaar en ik vind het soms niet leuk. Als ik ’s avonds of op mijn vrije dag naar mijn werk moet (geen salaris want tja, daar zijn de taakuren voor) vraag ik mij af of ik nog wel in het onderwijs wil werken. Maar op dagen als vandaag krijg ik een enorme bevestiging die mijn twijfel op minder positieve dagen direct doet wegnemen. Dit is waar we het voor doen. Dit is wat ons energie geeft. De blije gezichten, de waardering, de groei, het contact.

De staking heeft niet alleen wat betekend voor de 11 geïnteresseerden die vanochtend op onze school aanwezig waren. De staking heeft enorm veel los gemaakt in ons team – op een positieve manier. Energie, saamhorigheid, enthousiasme en bevestiging. Dit is waar we goed in zijn en dit is wat we elke dag doen. Met of zonder extra geld. Want weet je, ons vak is net als de ontwikkeling van kinderen: er is altijd ruimte voor groei.

0d6fdfed-f1c0-44e8-849f-111fbed61893

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s