5 Tips om je herfstblues de baas te zijn

Ik kijk naar mijn scherm. Bericht van mijn zusje met de vraag of het wel goed gaat. Je bent zo afwezig. Een moment voelt het als de omgekeerde wereld als ik bedenk dat haar leven op dit moment op zijn kop staat. Maar als ik mezelf de vraag zou stellen, gaat het wel goed? Wat zou dan het antwoord zijn? De afgelopen weken lijken wel voorbij gevlogen. Als een soort mist. En ik weet dat ik niet de enige ben, die dit gevoel regelmatig heeft. Zeker nu de dagen donker, koud en nat zijn. Daarom deel ik vandaag met jou mijn tips om je herfstblues gedag te zeggen en weg te laten waaien met de wind.

Wanneer de eerste blaadjes vallen..

Wanneer de eerste grijze dagen een feit zijn, merk ik dat ik moeite krijg om energiek de dag te beginnen. En ik ben niet de enige. Eind september, toen de eerste kletsnatte dagen zich aandeden werd de blog over de mommy burn-out in eens massaal gevonden en gelezen. De herfst heeft inmiddels zijn intrede gemaakt en dat waren echt niet alleen dagen vol met regen. Er waren ook zonnige dagen de afgelopen tijd. Maar ondanks dat staan vermoeidheid, overprikkeld en emoties die me overvallen voorop. Ik heb constant het gevoel dat ik iets ben vergeten. En dat ik nog van alles moet doen. Dat laatste klopt ook wel. Want om wat liever voor mezelf te kunnen zijn en ruimte te creëren heb ik de afgelopen weken ook veel zaken voor mij uit geschoven of gewoon geëlimineerd. De herfstperiode is aangebroken en de winter staat voor de deur. Grijs, grauw en kletsnat. Een periode waarin je makkelijk in een dip raakt. Niet alleen de weersomstandigheden hebben daar invloed op. Het einde van het jaar, de feestdagen en wat doen we volgende jaar? Want dan moeten we weer nieuwe doelen stellen, op vakantie en opnieuw een poging doen om af te vallen. Toch?

5 tips om jezelf vandaag al beter te voelen

Wie zoekt op tips om de donkere dagen door te komen, vindt voorbeelden als “plan een vakantie, dan heb je iets om naar uit te kijken”. Alleen, daar heb je vandaag niets aan. Wat ik doe als ik mijzelf maar 30% voel? Dan begint het met accepteren. Dit is het. Vandaag is 30%. En weet je, dan ga ik 100% voor de 30%. De belangrijkste zaken eerst en de rest is bijzaak. Ontbijten, douchen, aankleden, echt even naar buiten en de zorg voor m’n kindje. En als ik dan de rest van tijd op bank zit, Netflix kijk en thee drink, dan is dat helemaal prima. Ik volg mijn eigen ritme. Zonder oordeel. Hoe jij de komende tijd meer in jouw ritme komt, en je herfstdip vaarwel zegt? Ik geef je 5 tips!

Tip 1: Alles is liefde, liefde voor jezelf

Zoals ik hierboven al beschreef: Accepteer en wees mild voor jezelf. Accepteer dat het niet lukt, dat het je niet lukt om alles te doen. Dat hoeft ook namelijk niet. Dat moet (meestal) alleen maar van jezelf. Wees een beetje lief, een stukje milder voor jezelf. Wat doe je eigenlijk allemaal al? En is dat allemaal ook zo noodzakelijk? En als je lijf dan aangeeft dat het te veel is, ga er dan in mee. Ga eens zitten en doe niets. Ben je moe? Ga dan op tijd naar bed. Er zijn maar heel weinig dingen die écht niet kunnen wachten tot morgen.

Tip 2: Buiten zijn = heilzaam

Ook als het regent, waait en stormt. Ga er uit! Ga naar buiten. Trek je jas aan. Je muts, een sjaal, handschoenen, laarzen, een dikke trui als het nodig is. En doe die voordeur open. Al loop je een rondje om het huis. Zon op je huid, of in ieder geval licht en buitenlucht. De wind langs je wangen. Ik beloof je dat je er van opknapt. Wist je trouwens dat uitwaaien een typisch Nederlands begrip is? Ik hou er van.

Tip 3: Langzaam aan doen

Onze kinderen zijn in een ding heel goed; langzaam aan doen. De tijd nemen om te blijven staan, te kijken naar een steentje op de grond. Kom, opschieten, daar hebben we geen tijd voor. De herfst is zo prachtig mooi, als je de tijd neemt om het te zien. Om te kijken naar de blaadjes en de al die prachtige kleuren die er zijn. Maar dat niet alleen. Als je langzaam aan doet, heb je ineens meer tijd. Want teruggeschakeld naar een lage versnelling, zonder dat je rent en holt van hot naar her, zijn er nou eenmaal dingen die moeten afvallen. Gewoonweg omdat het niet past. En dat is helemaal niet erg.

Tip 4: Besteed tijd aan wat je écht belangrijk vindt

En dan bedoel ik wat je écht belangrijk vindt. Weet je eigenlijk nog wat dat is? Dat wat je echt belangrijk vindt? Het snelle antwoord wat in je opkomt is waarschijnlijk niet hoe je dagelijkse bezigheden er uit zien. We zijn namelijk uitblinkers in multitasking. In plannen van zoveel mogelijk activiteiten op een dag. Van alles proppen in een weekend. Maar hoogstwaarschijnlijk blijft er dan geen tijd meer over voor die dingen waar je blij van wordt, waar jij van oplaad, waar je hart van gaat stralen. Doe die dingen en skip de zoveelste verjaardag. Het gaat niet om kwantiteit en zoveel mogelijk doen. Focus op kwaliteit en rust.

Tip 5: Zeg ja én nee

Zeg nee, een geef aan waar je grenzen liggen. Want ook als jij zegt dit is mijn grens, vind niemand je een minder leuk mens of een slechte moeder. Het is belangrijk om ruimte voor jezelf te creëren. En ook al wil je graag voor iedereen klaar staan, je kan niet voor anderen zorgen, als je niet eerst voor jezelf zorgt. Maar zeg ook ja. Ja, wanneer anderen hulp aanbieden. Kan ik iets voor je doen? Vrijwel gelijk zeggen we dan “nee hoor, het lukt allemaal wel”. Maar accepteer het aanbod, vraag of iemand eten brengt, je helpt met het huishouden (of de schoonmaakster 2 uurtjes wil uitlenen), oppas regelt of kinderen ophalen. Voel je niet schuldig, maar maak er gebruik van.

Voel jij je langdurig oververmoeid, overspannen of heb je mentaal niet alles op de rit, zoek dan hulp en maak het bespreekbaar. Het is niets om je voor schamen en je wordt er alleen maar beter van. Praat met de huisarts, zoek een coach (vraag bijvoorbeeld eens aan Elles wat ze voor jou kan betekenen) en geef het aan, thuis en op je werk.

Ik hoop dat het delen van mijn verhaal en tips jouw geïnspireerd heeft. Heb jij zelf nog een top tip om de koude dagen door te komen? Deel hem dan in een reactie hieronder of op social media!

Liefs, x A

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s