Een nieuw inzicht, een nieuw patroon

Moeder slaapgebrek momspiration.nl

Waarom ik zo gemotiveerd ben?

Ik weet dat ik mijn oude patroon (mijn oude denkwijze) kan ombuigen door te oefenen, te oefenen en te oefenen. Door te herhalen creëer ik een nieuwe gewoonte. En het is noodzakelijk. Dat vertellen deze inzichten mij namelijk maar al te goed:

  • Laat in slaap vallen kost gewoon heel veel energie en vraagt veel van je lichaam en geest.
  • Eenmaal verloren slaap is verloren en valt niet meer in te halen.
  • ’s Ochtends misselijk opstaan van vermoeidheid is niet normaal.
  • Continu geprikkeld zijn door te weinig slaap is niet oké.

Maar ondanks deze inzichten, is de verleiding groot om gewoon door te gaan. Om het avondprogramma wel te vullen. Met sporten bijvoorbeeld. Sporten is belangrijk voor mijn lijf en mijn geest. Of die naailes. Heel ontspannen. En ontspanning brengt me ook veel. Maar geen slaap.

Het helpt me om na te denken wat het op me levert. Wat levert het me op op de korte termijn en wat levert het me op op de lange termijn? Soms zit daar een verschil tussen, waardoor de keuze gemakkelijker te maken is. Ik ga in gedachten terug naar wat ik wil zijn, naar wat ik wil doen.

Welke (kleine) stap kan ik nu zetten om dat te realiseren? 

Het is zo gemakkelijk om tijd af te snoepen van je slaaptijd. Nog even dit. Nog even dat. Ohja, die stapel wasgoed. Doen we ook nog even. Maar slaap is zo essentieel: het is een basisbehoefte. Tijdens je slaap gebeurt er veel in je onderbewuste en herstellen je hersenen. Je lichaam maakt zich klaar voor de volgende dag. Je organen krijgen niet optimaal de kans om te herstellen bij een te korte nacht. Los van dat ik me niet fijn voel, is mijn lichaam dus ook gewoon niet fit. Ik doe mezelf letterlijk en figuurlijk te kort, door te kort te slapen. Waarom organiseer ik onze dagindeling zó dat mijn kinderen wel vroeg kunnen slapen – omdat ik dat enorm belangrijk vind – maar doe ik dat voor mezelf niet? Haal ik mezelf toch even mooi onderuit. Dus note to self: “Practice what you preach, Mar.” 

Dit heeft mij geholpen

De herkenning en het inzicht is één. Ik herken mijn oude patroon. Ik weet dat meer slaap mij gaat helpen. Maar ik weet ook dat er weerstand is. Ik probeer de weerstand te accepteren. De weerstand van mijn omgeving (“kom op, blijf nog even, doe gewoon gezellig!”) en de weerstand in mijn hoofd (“sporten is ook essentieel!”). Veranderen is nooit makkelijk en vraagt veel discipline. De bezwaren die naar boven komen probeer ik te weerleggen met dat wat voldoende slaap mij oplevert. Meer energie. In balans zijn. Meer draagkracht. Hiermee zijn sommige bezwaren ineens geen bezwaar meer. Of niet meer zo groot als dat ze in eerste instantie leken.

Ook probeer ik de obstakels die ik figuurlijk gezien tegenkom als ik mijn bed wil instappen (en soms letterlijk wanneer er stapel was op bed ligt te wachten om opgevouwen te worden) te overwinnen. Wat maakt het gemakkelijker om vroeg te gaan slapen? Welke (kleine) stappen kan ik NU zetten die het stimuleren om ook daadwerkelijk vroeg te gaan slapen?

Het patroon in de praktijk

Wat mij écht helpt is om direct te gaan douchen als de kinderen slapen & de sporen van de avondrush zijn opgeruimd. Een ontspannend muziekje en een goede bodyoil doen wonderen. Vervolgens in bed stappen met het idee ‘ik ga nog even lezen’ in plaats van ‘ik moet gaan slapen’. Lezen werkt ontspannend. Ik gebruik wat lavendelolie in de diffuser en stap met mijn fijnste pyjama aan mijn bed in. Mijn bed die al is voorverwarmd door een kruik want een koud bed is minder aantrekkelijk. En misschien het allerbelangrijkste: mijn telefoon op vliegtuigmodus vanaf het moment dat ik de badkamer in ga. Geen afleiding, alleen mijn avondroutine.

Probeer opnieuw, herhaal en nog een keer

Het is net als een ‘leerkuil’: een kuil waar we doorheen moeten als we nieuwe dingen (moeten) gaan leren. Het doorgaan van de leerkuil leert ons om te gaan met verschillende emoties, zoals frustratie. Door de leerkuil door te gaan ontwikkel je doorzettingsvermogen. Door te leren (vallen, opstaan en weer doorgaan) kunnen we groeien. Het is een aaneenschakeling van opnieuw proberen, een andere aanpak die vraagt om aanpassingen. Gisteren ging het goed, vandaag gaan we het weer zo doen. Proberen, proberen en proberen. Werkt iets niet? Dan probeer ik het aan te passen. Doen, doen, doen. Het is tijd voor meer balans. Meer slaap. Meer draagkracht. Van een nieuw inzicht naar een nieuw patroon. Want laten we heel eerlijk zijn: zo moeilijk is goed voor jezelf zorgen uiteindelijk niet. 

Klets je met me mee (hier op de blog of op social media): hoe zorg jij ervoor dat je een goede balans hebt tussen voldoende slaap en tijd voor jezelf? Misschien heb jij wel dé gouden tip voor mij? 

Liefs, Marjolijn

De foto is gemaakt door Photosessions by Shirley Schreuder

Met de volgende tags: