Ik ben GEÏNSPIREERD door deze powermama

Wij, mama’s, hebben nogal wat ballen hoog te houden: je werk, het huishouden, je kind(eren), je partner, sporten, sociale contacten. We zijn kampioen in onszelf wegcijferen. Wat zou er gebeuren als we onszelf eens aan het begin van dit rijtje zouden zetten? Goed voor je zelf zorgen is belangrijk, dat weten we allemaal. Maar in de praktijk is dit soms best een beetje lastig.

Lees ook: Ligt er een mommy burn-out op de loer?

Met vallen en opstaan

Het belang van zorgen voor jezelf leerde mamablogger Leonie door vallen en opstaan, met een beetje hulp van Amsterdamse powervrouw & mede-mama: Denise Laan. In deze blog lees je waarom Leonie geïnspireerd is door Denise en wat voor invloed dit heeft gehad op haar leven. Een persoonlijk verhaal en een interview vol met goede tips. Dus ga zitten, scroll verder, lees deze blog en laat je inspireren. Gewoon, omdat het kan. In het kader van goed voor jezelf zorgen.

Ik ken Denise via mijn man Ramon: zij waren collega’s bij de politie. In het jaar 2019 was ik op zoek naar rust en balans. Ik zat totaal niet lekker in mijn vel en dat was niet de eerste keer. Het was tijd om aan mezelf te werken en via Ramon kwam ik bij Denise’s Studio VITAMIND terecht. Denise adviseerde mij met klem om het ‘Boost&Burn program’ volgen.
Sorry Denise, maar ‘Boost&Burn’ dekt de lading van het programma gewoon niet. ‘Boos&Burn’ is meer een vitaliteitstraining. Ik leerde hoe lichaam en geest elkaar beïnvloeden. Ik leerde dat gezonde voeding, beweging en ontspanning onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Deze kennis werd gelinkt aan de behoeften van de oermens. Het aanpassen van voeding en beweging is het makkelijkst en kan ‘gewoon’ vanuit een boek gevolgd worden.

Een nieuwe inzicht

Maar gedurende het programma merkte ik dat ik een andere behoefte had. Ik had behoefte aan rust. Rust met de hoofdletter R. Tijdens de eerste terugkomavond was het thema ‘stress en cortisol’. Cortisol zet alles op slot. Een stresshormoon die meer kapot maakt dan je lief is. Oei, wat voelde ik me aangesproken! Door de vragen die Denise stelde kon ik wel in tranen uitbarsten en het verhaal wat ze vertelde raakte me. Ik heb goed geluisterd om vervolgens thuis mijn eigen plan gaan maken over hoe ik kan zorgen voor rust & regelmaat in mijn huidige leven. Iets wat niet uitgekauwd in een boekje staat en voor iedereen anders is. Die rust is noodzakelijk. Die rust heb ik nodig voor ik verder kan gaan met andere leerpunten. Tegenwoordig vind ik steeds meer rust en van daaruit kan ik verder bouwen. Ik ben op weg naar een gezonde en vitale ik.

Een interview vol inspiratie

Nu wilde ik Denise weleens zelf wat vragen stellen. Naast dat ik door haar geïnspireerd raakte, heb ik ook bewondering voor hoe zij het ondernemerschap combineert met haar gezin dat bestaat uit haarzelf, vriend Michel en Willem van bijna 2. Ik heb veel geleerd van Denise en ik wil mijn enthousiasme over haar delen met jullie door middel van een interview. Tijd voor een telefoongesprek met Denise!

momspiration mamablog vitamind vitaliteitstraining

“Hi Denise, wat leuk dat ik je mag interviewen. Het thema op MOMspiration deze maand is GROEN. Grappig, want toen ik jou ontmoette was je hartstikke blauw! Je werkte bij de politie samen met mijn man Ramon. Nu heb je je eigen studio om anderen aan een gezonde mind en een fit lichaam te helpen. Ik heb een paar vragen voor je.”

Wat betekent ‘groen’ voor jou?

“Groen associeer ik met buiten, rust en balans. Mijn carrière begon bij de Koninklijke Marine en vervolgens kwam de politie. Inderdaad blauw. Maar dat was slechts de buitenkant. Van binnen was ik al groen. Gedurende de jaren ontwikkelde ik mijn eigen visie. Deze kon ik ontwikkelen binnen de politie, maar dit liep stuk. Blauw blijft blauw. Ik was graag buiten en ontdekte het buiten sporten in de tijd dat bootcamp een ding was. Het bloed kroop waar het niet gaan kon. Groen betekent voor mij “GO!”, net als bij een verkeerslicht. Ik volgde een opleiding tot vitaliteitscoach en VITAMIND was geboren.”

Hoe zien we groen terug in jouw bedrijf?

“Ik train met VITAMIND vanaf het begin al buiten. Ik had een kleine praktijk. Tijdens mijn opleiding tot vitaliteitscoach leerde ik dat naast beweging ook gezonde voeding en ontspanning heel belangrijk zijn. Het een kan niet zonder het ander. Mijn bedrijf werd steeds groter. Inmiddels werken we met meerdere trainers en heeft VITAMIND een eigen pand. Brainstormsessies gingen niet in het kleinere pand en dus bouwde ik een conferentiecentrum met outdoorgym. NOAM Amsterdam Meetings was geboren. Steeds meer bedrijven steken in op duurzaamheid en vitaliteit. VITAMIND biedt daarin verschillende programm’s. En de trainingen en brainstormsessies vinden plaats tussen het groen; fantastisch toch?”

Een bedrijf, sociale contacten en kleine Willem. Hoe houd je alles in balans?

“Ik ben echt een zoetekauw, maar als ik een periode veel snoep dan ben ik echt niks waard. Ik zorg er dus voor dat ik gezond eet. Ook ’s avonds maak ik bewuste keuzes. Als ik een drukke dag heb gehad moet ik weer opladen. Als ik dan tot 23.30 uur op de bank voor de tv ga hangen heb ik de volgende ochtend spijt. Beter is een korte workout of een wandelingetje en dan lekker naar bed. Overigens is de communicatie met je partner ook een heel belangrijk voor de balans binnen je gezin.

Wist je trouwens dat bij vrouwen de maandelijkse cyclus nauw samengaat met je energielevel en balans? Ik las er een boek over: ‘Woman code’ geschreven door Alisa Vitti. Super interessant!”

Is dit iets wat je ook op wilt pakken om vervolgens toe te gaan passen binnen je coachingsessies?

“Dat weet ik nog niet precies. Als je iets nieuws wilt gaan doen moet je iets anders laten. Dat is ook een deel van de balans. Ik vraag mezelf steeds af; wat ben ik aan het doen en waar word ik blij van? Maar het boek is zeker een aanrader. Al zul je hem in het Engels moeten lezen.”

Hoe groen ben jij als mama?

“Ik ben praktisch, niet heilig. Geen wasbare luiers, maar we denken wel over dingen na en maken weloverwogen keuzes. Bijvoorbeeld: gaan we verhuizen voor wat meer ruimte of blijven we klein wonen. Een klein huis = minder kosten en een minder grote ecologische voetafdruk. Houden we dus ook geld over voor andere leuke dingen. We eten biologisch. Bijvoorbeeld kwark als ontbijt. In biologische kwark zitten veel meer voedingsstoffen dan in fabriekskwark. Het bevat meer eiwitten en verzadigt dus meer. Dit geldt ook voor volkoren brood. We eten trouwens weinig brood. Als we dat wel doen beleggen we dat met eiwitten en gezonde vetten zoals: kipfilet, hummus, pindakaas en appelstroop. Ik heb sinds kort de reepjes van Nakd ontdekt. Een aanrader!”

Wat wil je Willem absoluut meegeven?

“Gewoon relaxed zijn én dankbaarheid.”

Heb je tips voor andere moeders (moeder zoals ik die soms té moe zijn en een schop onder de kont nodig hebben)?

“Jawel, tips altijd:

Tip 1. Probeer je verstand soms te scheiden van jezelf. Dat klinkt een beetje gek. Je brein is een beschermingsmechanisme. Als je moe bent zegt het: “blijf op de bank liggen!”. Maar zie je brein dan als een andere persoon. Jij weet namelijk dat het wél beter is voor jou om naar die sportles te gaan. Wees je bewust dat je wel eens andere dingen denkt dan dat je moet doen.

Tip 2. Ga naar buiten. Buiten, buiten, buiten. Kom in beweging. Draag je kids eens als ze moe zijn in plaats van dat je ze duwt in de wagen. Til je boodschappen naar huis.

Tip 3. Zelfzorg; jezelf opmaken, naar de kapper, jezelf verzorgen, iets moois voor jezelf kopen. Dat zijn dingen waar je je als vrouw goed van gaat voelen. En als jij je goed voelt werkt dat ook weer door in je gezin.”

Lieve Denise,
Wat was het leuk je weer te spreken, met een gezellig kletsende Willem op de achtergrond. Je bent zo’n puur mens en de visie op het leven en gezondheid druipt van je af. Zelfs door de telefoon! Dankjewel voor de inspiratie.
Liefs, Leonie

Lees ook: Editorial: Groen, Groener, Groenst


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.