5 Tips om je herfstblues de baas te zijn

Ik kijk naar het scherm van mijn telefoon. Bericht van mijn zusje met de vraag of het wel goed gaat. Je bent zo afwezig. In dit geval klopt het. Want ik vergat mijn telefoon thuis (misschien onbewust expres) toen we drie dagen naar de Veluwe gingen. Maar wat als ik mezelf de vraag zou stellen, gaat het wel goed? Wat zou dan het antwoord zijn? De afgelopen weken lijken wel voorbij gevlogen. Als een soort mist. Met hier en daar volop zonneschijn, dat wel. Ik weet dat ik niet de enige ben, die dit gevoel heeft. De start van het schooljaar, de onzekerheden die het corona-virus met zich meebrengt. Zeker nu de herfst zijn intrede maakt, de dagen zijn donker en worden kouder en nat. Daarom deel ik vandaag met jou mijn tips om je herfstblues voor te zijn of gedag te zeggen. Weg te laten waaien met de wind.

Wanneer de eerste blaadjes vallen

Wanneer de eerste grijze dagen een feit zijn en er ineens blaadjes op de stoep liggen, merk ik al dat ik moeite krijg om energiek de dag te beginnen. Gelukkig werden we de afgelopen weken nog getrakteerd op heel veel zonneschijn. Maar het ontbreken van een vakantie naar de zon (hallo luxeprobleem) blijkt toch meer met me te doen, dan ik had gedacht. En ik ben niet de enige.

In september is er één blog die omhoog popt in de statistieken. De blog over de mommy burn-out wordt in eens massaal gevonden en gelezen. Ondanks de mooie zonnige dagen. September lijkt voor veel vrouwen gelijk te staan aan vermoeidheid, overprikkeld en emoties die je overvallen. Terug in het ritme komen, ineens weer vol gas aan en gaan. Ikzelf heb constant het gevoel dat ik iets ben vergeten. En dat ik nog van alles moet doen. Dat laatste klopt ook wel. Er staat een badkamerverbouwing voor de deur, met een nogal rommelige aanloop en heel veel zelf regelen. Een agenda vol afspraken, een ontploft huis (je zou denken dat ik de stofzuiger kwijt ben) en uitstapjes in Nederland. Dat laatste is natuurlijk geweldig maar van huis weg zijn, inpakken, uitpakken, andere omgeving, het is niet niks.

Je kunt niet alles

Om wat liever voor mezelf te zijn en ruimte te creëren heb ik de afgelopen weken ook veel zaken voor mij uit geschoven of gewoon geëlimineerd (Sorry, lieve instagram-volgers). Je kunt nou eenmaal niet alles. Regelmatig zijn er dingen die best wel kunnen wachten. In de wetenschap dat er uiteindelijk wel een beter moment komt (vrij vertaald een dag met zeikregen) waarop je de zolder kan opruimen en je tijd hebt om eindelijk eens dat ene dingetje van je to-do-lijst te strepen. Tegelijkertijd breekt er een periode aan, waarin je makkelijk(er) in een dip of sombere bui raakt. Niet alleen de weersomstandigheden hebben daar invloed op. Het einde van het jaar nadert, de feestdagen en wat doen we volgende jaar? Wat kan er straks eigenlijk met de feestdagen? Want dan moeten we weer nieuwe doelen stellen, op vakantie en opnieuw een poging doen om af te vallen. Toch?

5 anti-herfstblues tips om jezelf vandaag al beter te voelen

Wie zoekt op tips om de donkere dagen door te komen, vindt voorbeelden als “plan een vakantie, dan heb je iets om naar uit te kijken”. Alleen, daar heb je vandaag niets aan. Plus dat je in deze tijd van corona-maatregelen en reisadviezen ook niet weet waar je aan toe bent. Ik zou eerder zeggen maak een fotoalbum en herbeleef al die leuke momenten van de afgelopen maanden/jaren! Lees ook: 8 tips voor het maken van een fotoalbum

Wat ik doe als ik mezelf minder goed voel? Als ik mijzelf maar 30% voel? Dan begint het met accepteren. Dit is het. Vandaag is 30%. En weet je, dan ga ik 100% voor de 30%. De belangrijkste zaken eerst en de rest is bijzaak. Ontbijten, douchen, aankleden, écht even naar buiten en de zorg voor m’n kindje. En als ik dan de rest van tijd op bank zit, Netflix kijk en thee drink, dan is dat helemaal prima. Ik volg mijn eigen ritme. Zonder oordeel. Hoe jij de komende tijd meer in jouw ritme komt, en je herfstdip buiten de deur houdt of vaarwel zegt? Ik geef je 5 tips!

Tip 1: Alles is liefde, liefde voor jezelf

Zoals ik hierboven al beschreef: Accepteer en wees mild voor jezelf. Accepteer dat het niet lukt, dat het je niet lukt om alles te doen. Dat hoeft ook namelijk niet. Dat moet (meestal) alleen maar van jezelf. Wees een beetje lief, een stukje milder voor jezelf. Wat doe je eigenlijk allemaal al? En is dat allemaal ook zo noodzakelijk? En als je lijf dan aangeeft dat het te veel is, ga er dan in mee. Ga eens zitten en doe niets. Zonder oordeel. Zonder schop onder je kont. Ben je moe? Ga dan op tijd naar bed. Er zijn maar heel weinig dingen die écht niet kunnen wachten tot morgen.

Tip 2: Buiten zijn = heilzaam

Ook als het regent, waait en stormt. Ga er uit! Ga naar buiten. Trek je jas aan. Je muts, een sjaal, handschoenen, laarzen, een dikke trui als het nodig is. Koop een goede regenjas! En doe die voordeur open. Al loop je een rondje om het huis. Zon op je huid, of in ieder geval licht en buitenlucht. De wind langs je wangen. Ik beloof je dat je er van opknapt. Wist je trouwens dat uitwaaien een typisch Nederlands begrip is? Ik hou er van.

Tip 3: Langzaam aan doen

Onze kinderen zijn in een ding heel goed; langzaam aan doen. De tijd nemen om te blijven staan, te kijken naar een steentje op de grond. Kom, opschieten, daar hebben we geen tijd voor. De herfst is zo prachtig mooi, als je de tijd neemt om het te zien. Om te kijken naar de blaadjes en de al die prachtige kleuren die er zijn. Maar dat niet alleen. Als je langzaam aan doet, heb je ineens meer tijd. Want teruggeschakeld naar een lage versnelling, zonder dat je rent en holt van hot naar her, zijn er nou eenmaal dingen die moeten afvallen. Gewoonweg omdat het niet past. En dat is helemaal niet erg.

Tip 4: Besteed tijd aan wat je écht belangrijk vindt

En dan bedoel ik wat je écht belangrijk vindt. Weet je eigenlijk nog wat dat is? Dat wat je echt belangrijk vindt? Het snelle antwoord wat in je opkomt is waarschijnlijk niet hoe je dagelijkse bezigheden er uit zien. We zijn namelijk uitblinkers in multitasking. In plannen van zoveel mogelijk activiteiten op een dag. Van alles proppen in een weekend. Maar hoogstwaarschijnlijk blijft er dan geen tijd meer over voor die dingen waar je blij van wordt, waar jij van oplaad, waar je hart van gaat stralen. Doe die dingen en skip de zoveelste verjaardag. Het gaat niet om kwantiteit en zoveel mogelijk doen. Focus op kwaliteit en rust.

Want ook als jij zegt dit is mijn grens, vind niemand je een minder leuk mens of een slechte moeder

Tip 5: Zeg ja én nee

Zeg nee, een geef aan waar je grenzen liggen. Want ook als jij zegt dit is mijn grens, vind niemand je een minder leuk mens of een slechte moeder. Het is belangrijk om ruimte voor jezelf te creëren. En ook al wil je graag voor iedereen klaar staan, je kan niet voor anderen zorgen, als je niet eerst voor jezelf zorgt. Maar zeg ook ja. Ja, wanneer anderen hulp aanbieden. Kan ik iets voor je doen? Vrijwel gelijk zeggen we dan “nee hoor, het lukt allemaal wel”. Maar accepteer het aanbod, vraag of iemand eten brengt, je helpt met het huishouden (of de schoonmaakster 2 uurtjes wil uitlenen), oppas regelt of kinderen ophalen. Voel je niet schuldig, maar maak er gebruik van.

Herfstblues, winterdepressie, sombere bui of energie dip?

Wat het ook is, welke naam je er ook aan wilt geven, neem je gevoel serieus. Voel jij je langdurig oververmoeid, overspannen of heb je mentaal niet alles op de rit, zoek dan hulp en maak het bespreekbaar. Het is niets om je voor schamen en je wordt er alleen maar beter van. Praat met de huisarts, zoek een coach en geef het aan, thuis en op je werk.

Ik hoop dat het delen van mijn verhaal en tips jouw geïnspireerd heeft. Heb jij zelf nog een top tip om de aankomende koude dagen door te komen? Deel hem dan in een reactie hieronder of op social media!

Liefs Anouk

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.