Ik wil van alles; vooral ook tijd voor mezelf

Volgens mijn collega moet ik niet zo zeuren. Ik kan mij die dag nog zo goed voor me halen. Het moment dat hij dat zei, was ik even stil. Meent hij dat nou? Heb ik dat echt goed gehoord? Nee, ik denk het niet. En dus vroeg ik het nog een keer, voor een bevestiging voor wat ik dacht te horen. Ja, je moet niet zo zeuren. Jullie moeders hebben het altijd zo druk met alles. Eh, you say what? Er ging een hoop door mij heen.

Ja, het is druk! En ik schaam mij er niet voor, het hoort er gewoon bij. Het is ook niet zo gek met een baby van 3 maanden en twee schoolgaande kinderen die ook 24 uur aandacht willen. Ik houd heel veel van ze, het zijn mijn onmisbare wondertjes. Werk en gezin combineren blijft een uitdaging! Voor mij en vast ook voor jou.

Echter heeft het thuiswerken ook zijn voordelen: je bent onder andere minder reistijd kwijt. Het is wel zo dat je aan het einde van je werkdag meteen in het gezinsleven staat. En andersom. De ochtendspits blijft hetzelfde. Voordat ik mijn bed uit kom, begin ik van alles te denken (lees ook: 5 tips voor een soepele ochtendrush). Op tijd naar school, snel ontbijten, de baby nog de fles, geven ga ik het allemaal wel redden. Er moet vandaag ook nog gewerkt worden! ’s Avonds heb ik een afspraak staan om met een vriendin te gaan sporten. De hoofdpijn begint al op te komen. HELP, ik moet nog zo veel! Stop de tijd. Hoe is dit mogelijk?

Druk Versus ontspannen

Je kunt wel concluderen dat ik het gewoon druk heb. Prioriteiten stellen hoor ik je dan zeggen. Dat is 100% waar. Het probleem is: ik wil van alles. Als de kinderen eindelijk in bed liggen verlang ik naar een kopje thee op de bank. Puntje bij paaltje, gebeurt het niet. Dan ga ik een wasje draaien, de keuken opruimen; alles waar ik overdag niet aan toe kom. Ben ik de enige die zo de avonden doorbrengt? Is dit voor jullie ook herkenbaar? Ik hoor mijn man wel eens zeggen: “ga jij eens lekker zitten en ontspan.” Ja, hoe dan? Ik moet nog van alles doen! Ondertussen kijk ik naar de klok en is het 23:00 uur. Shit denk ik dan, weer niks aan mijn avond gehad.

Mijn agenda staat ook altijd vol met afspraken. Ik wil me mezelf dan ook bewijzen dat het allemaal wèl lukt. Een afspraak annuleren is iets wat ik niet graag doe. Helaas is dat soms wel het geval. Ik schaam me en ben tegelijkertijd verdrietig. Waarom? Ik faal dat ik dan de afspraak niet kan nakomen en stel iemand teleur. Dat laatste wil ik zo min mogelijk doen. Ik wil alles goed en perfect doen. Alle ballen in de lucht houden. En dan ook nog die perfecte vriendin zijn.

Hoe Doe je dat?

Juist doordat ik van alles wil, heb ik het druk met mezelf. Tijd is kostbaar en ik wil zoveel dingen tegelijk doen. Hoe zorg ik dan voor ontspanning?

Hier een aantal tips en inspiratie die ik gebruik om te ontspannen en mijn hoofd leeg te maken:

  • Selfcare: plan 1 keer in de maand iets voor jezelf. Denk aan een pedicure, de kapper of een gezichtsbehandeling bij een schoonheidsspecialiste;
  • Maak een moodboard met vriendinnen. Pak deze gelegenheid om ook te kletsen over dit onderwerp. Deel ervaringen met elkaar;
  • Heerlijk wandelen of hardlopen en zet je favoriete playlist op;
  • Ga op een rustige plek (buiten of binnen) zitten met een notitieboekje en schrijf op wat je denkt. Dingen van je wegschrijven, zorgt ook voor innerlijke rust;
  • Probeer een nieuw recept, haal hiervoor de boodschappen in huis en maak dit klaar met je gezin;
  • Houd een dagboek bij. Je bent dan ook in staat om patronen in je gedrag te ontdekken. Hierdoor krijg je ook meer inzicht.

Hoop jou met deze tips een eindje op weg te helpen. Heb jij ook nog waardevolle tips?

Deze is voor jou, drukke mama

Geniet en wees dankbaar voor wat je hebt en sta ieder dag op met een positivie mindset. Doe waar jij je goed bij voelt en energie van krijgt. Ik ben trots op jou!

Ik ben erg benieuwd hoe jij de drukte ervaart. Hoe zorg jij voor balans? Deel je jouw ervaring met mij? Laat een reactie achter onder deze blog of klets mee over dit onderwerp op social media.

Liefs, Saida