herfstdip tips momspiration

Hallo Oktober

Een nieuwe maand. Voorheen zou ik schrijven, én tijd voor een nieuw thema. Maar met de ontwikkelingen van de afgelopen maanden beginnen we dit nieuwe seizoen, deze nieuwe maand, dit laatste kwartaal van 2021 gewoon even zonder thema. Dan blijft er namelijk nog steeds genoeg inspiratie over om over te schrijven en te vertellen. En daarnaast nét een klein beetje meer tijd voor het moederen en een wellicht een kopje warme koffie.

Waar de een het intreden van de herfst geweldig vindt (snap ik, want de herfstkleuren zijn zo prachtig), zal de ander zich toch het liefst verstoppen onder een dekentje (snap ik ook). Hoe dan ook de herfst is leuk, of kan leuk zijn. Ondanks de snottebellen, de zoveelste regenachtige middag en de donkere dagen. Ik geef je een paar fijne tips om deze herfst licht(er) te maken. Leven met het licht en lichter leven zijn dé ingrediënten voor om met een fijn energielevel deze periode door te komen.

Duik in bed & spring eruit

Slapen. Zo’n onderwerp waar je vaak toch een hele disclaimer bij moet schrijven want voor je het weet bevind je je op glad ijs. Maar wie op zoek is naar meer energie zal zich toch echt moeten richten op het slaappatroon en het ritme van slapen en opstaan. En terwijl ik dit typ komt er een diepe zucht uit mijn tenen omhoog. Want slapen met kleine kinderen in je huis, kan van tijd tot tijd de allergrootse uitdaging zijn. Nachtelijke perikelen, versnipperde slaap, het is gewoon funest. Voor je humeur, je geduld, je concentratie, je motivatie, je energielevel, je alles.

Toch is je biologische klok vaak de grootste boosdoener voor een herfst- of winterdip. En het enige wat helpt is elke dag om de zelfde tijd in bed duiken én elke dag op hetzelfde moment opstaan. En ja, hier begint dat de grote disclaimer. Want ’s avonds heb je nog genoeg te doen. En de ochtend begint allang niet meer met fluitende vogels. Maar geloof mij, maak dit je prioriteit. Neem die tips voor betere slaap (je weet wel, met geen beeldschermtijd in de avond etc.) serieus. Zet een wekker op een fijn moment (dus wellicht 15 minuten eerder dan je gewend bent, zodat je rustig kan opstaan). Vind je ritme. Volg je ritme. Zoek je meer inspiratie, luister dan eens naar de podcast(s) van Elles Jansen.

Goed aankleden; geef je garderobe een update

Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding. Want niets is zo onprettig als het koud hebben. Het kost je extra veel energie en dat is zonde. Dus tijd om de truien en vesten tevoorschijn te halen, die heerlijke winddichte jas weer aan de kapstok te hangen en om je kledingkast te ontdoen van items die écht voor de zomer zijn. En wie zich goed aankleed, kan de verwarming ook een graadje lager zetten. Want hoewel er niets fijner is dan binnen komen in een behaaglijk huis, maakt de droge lucht en de warmte van de verwarming je onbewust ook moe.

Ga naar buiten

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Buiten zijn is het beste medicijn. Hoewel het herfstseizoen ook de start is van het binnenleven, is buiten zijn in de herfst het beste wat je kunt doen. Zo pak je zoveel mogelijk daglicht, frisse buitenlucht én wist je dat een wandeling buiten ook ontspanning is. Ga uitwaaien, plassen stampen met de kinderen of gewoon even ergens op een bankje zitten. Inspiratie voor de leukste uitstapjes vind je op die toffe website Vandaag niet thuis van Maaike. (Voorheen koffieengo.nl).

naar buiten herfst momspiration

Wat je ook kan doen; buiten sporten! Ik hou er van. Op zaterdagochtend, in het park, sporten met Mom In Balance. Het is voor mij een heerlijk begin van het weekend, een mooie afsluiting van de week én dat moment voor mijzelf om even op te laden. Ook in de herfst-, en wintermaand. Misschien wel juist dan. Want met de juiste outfit is het nooit koud.

Leer lichter leven

Oké, lichter leven. Dat is nogal wat. En misschien is dit ook meer mijn persoonlijke doel voor het komende seizoen, dan een opzichzelfstaande tip. We komen uit een periode van minder afspraken, minder mogelijkheden omdat het niet mocht of kon. Een periode van thuis zijn en veel tijd met het gezin doorbrengen. En hoe mooi is het als je dat juist kan doorpakken, blijven vasthouden. Het is eenvoudig om het nu weer los te laten. Je agenda vol te plannen met afspraken, speeldates, verjaardagen. Maar als je er niet blij van wordt, waarom zou je dat dan doen? Focus je bewust op wat jij belangrijk vindt. En ja, dat betekent dat je van tijd tot tijd nee moet zeggen tegen anderen.

Bewuster bezig zijn met je tijd, met jezelf en je gezin helpen je om meer in het nu te leven. Maak tijd, besteed tijd aan dat wat een glimlach op je gezicht tovert. Laat je niet opjagen, laat het los (wat jij denkt) wat anderen er van vinden. Om meer in het moment te leven en zo dus ook meer geluk te ervaren. Ook het opruimen van spullen, jezelf ontdoen van onnodige ballast (in welke vorm dan ook). Verontschuldig je niet, maar maak een bewuste keuze. Wat dat dan ook mag zijn. Maar doe wat goed voelt, waar je je goed bij voelt.

Lunchboxen van je kinderen niet instagram-waardig, de kinderkamer niet zoals je pinterestbord en nul komma nul inspiratie? Who cares! Het komt goed, lieve mama

Lieve mama’s, ik heb er weer zin in! Om na de lanterfant zomer (zo voelt het voor mij een beetje) aan de slag te gaan met MOMSPIRATION. Inspiratie, interviews, eerlijke verhalen over hoe het ouderschap echt is, inclusief de mooie en lelijke dingen. Bemoedigende woorden om jou er aan te herinneren dat je het fantastisch doet! Ook al zijn de lunchboxen van je kinderen niet Instagram-waardig, de kinderkamer niet zoals je Pinterestbord en heb je nog even nul komma nul inspiratie voor de Sinterklaas surprise van je pre-puber. Het komt goed. Want weet je, we doen allemaal maar wat.

Liefs, Anouk

p.s Ik schreef al eerder 5 tips om je herfstblues de baas te zijn, wellicht dat je nog extra kunnen inspireren.

Met de volgende tags: