Hoe zon je zo gezond mogelijk?

Kun jij deze titel 5 keer achter elkaar zo snel mogelijk zeggen? Heerlijke ‘tong twister’ wel hè? Amanda gaat ons vertellen hoe wij zo verantwoord mogelijk kunnen genieten. Benieuwd of jij al deze Sunny Facts al wist. Wij hebben weer wat nieuws geleerd in ieder geval! 

De zomer staat weer voor de deur en we kunnen allemaal niet wachten om onze
winterse tint in te ruilen voor een heerlijk “gezond” bruin tintje. Maar hoe krijgen we zo’n “gezond” kleurtje? Hoe bescherm je jouw huid tegen de slechte invloeden van de zon met de juiste zonnebrandcrème ?

13680702_1227240370639829_8692826078645265710_n

Uiteraard is het belangrijk je huid goed in te smeren met een zonnebrandcrème. Je kunt dan kiezen uit verschillende SPF’s, oftewel Sun Protection Factors. SPF’s zijn er verschillende gradaties, namelijk high, medium en low. Hoe lager de SPF hoe minder (lang) je beschermd bent tegen de zon (dat wist je hopelijk al!). SPF 50 tot en SPF 30 vallen in de categorie high protection. SPF 20 valt onder de medium protection en een SPF 10 en lager onder de low protection. Een lage bescherming is voor maar heel weinig mensen geschikt.

 

UVA UVB zonbescherming zonnebrandcreme spfBeschermen tegen UV A en UV B

Dat het belangrijk is om jezelf te beschermen tegen verbranding van de zon weten we allemaal. Maar dat je zelfs huidschade kan oplopen zonder dat je huid verbrand of achter het raam in de zon zit weet niet iedereen. De boosdoeners zijn de UV A en UV B stralingen. UV B zorgt voor het bruin worden van de huid, maar ook het verbranden. UV A is veel venijniger, gaat veel dieper in de huid en is daardoor verantwoordelijk voor het verouderen van de huid. Van UV A krijg je tevens rimpels. Een makkelijk ezelsbruggetje is UV A = ageing en UV B = burning. Het is dus belangrijk om een zonnebrandcrème te kopen waar een UV A en een UV B bescherming in zit.

 

Welke SPF?

Eigenlijk is het altijd het beste om met een high SPF te beginnen en nadat je een beetje gekleurd bent de SPF te verlagen naar medium (alleen als jouw huidtype dit toelaat natuurlijk). Mocht je al redelijk gekleurd zijn dan zou je zelfs kunnen overwegen een SPF low te gaan smeren, maar lang niet ieder huidtype is hier geschikt voor.

Wil je echt zeker weten dat je de juiste bescherming gebruikt? Kom dan langs bij Erna’s Beauty wij doen dan de SPF test. We voeren in naar welk gebied je gaat, welk jaar getijde en wat jouw huidtype is. We geven je een professioneel advies. Zo weet je zeker dat je je best hebt gedaan voor een gezond kleurtje!

 

Matis zon insmeren zonnebrandcreme zon zomerSmeren!

Begin ongeveer een half uur voordat je de zon ingaat met de eerste keer insmeren. Sowieso is het belangrijk om jouw huid iedere 4 uur, maar het liefst zelfs vaker, in te smeren. Na deze periode gaat namelijk de SPF in de crème afzwakken. Ook nadat je het water in bent geweest moet je jezelf opnieuw insmeren, ook al staat er water resistent op de fles of tube. Wees niet te zuinig met smeren: Een goede maat is 1 theelepeltje voor een heel gezicht. Het hele gezicht is 5% van het lichaamsoppervlak. Dat wil zeggen dat je voor één arm of been (ieder ongeveer 9% van het lichaamsoppervlak) 2  theelepeltjes nodig hebt, voor de romp aan de voorzijde en de achterzijde (elk ongeveer 18%) telkens 4 theelepeltjes.

Smeer dus netjes om de paar uur een flinke laag zonnebrand: zo zorg je ervoor dat je mooi egaal bruin wordt en niet verbrandt. Bovendien ga je op deze manier huidveroudering tegen, verminder je de kans op pigmentvlekken en (heel belangrijk!) bescherm je jezelf tegen huidkanker. Bij iedere keer dat je verbrand wordt de kans om later huidkanker te krijgen verhoogd.
Een slimme truc om zeker te weten dat je overal bent geweest met smeren, is om na 5 minuten je nogmaals in te smeren.

Goed smeren met een goedkope of dure zonnebrandcrème?

In Nederland is het wat zonnebrand verplicht dat wat op de verpakking staat ook daadwerkelijk in het product moet zitten. Staat er dus Factor 30 op de fles of tube, dan is dat ook echt zo.
Wat ik wel heel belangrijk vind is om te kijken welke filters er in de zonnebrandcrème zitten (UV A én UV B) en welke overige werkstoffen of vulstoffen. Ook let ik op of er overbodige parfums in het product zijn verwerkt. Nu hoef je niet gelijk te denken dat al het parfum slecht is. Zeker niet! Maar probeer wel Citrus te vermijden: dit is niet echt een handig parfum in een crème die je moet beschermen tegen de zon. Citrus kan namelijk een oorzaak zijn voor pigmentproblemen.

Nog eentje om in de gaten te houden: Zonnefilter Oxybenzon is een chemisch zonnefilter. In vergelijking met andere chemische zonnefilters wordt deze extreem gemakkelijk opgenomen. Deze stof kan mogelijk hormoon verstorend werken en wordt teruggevonden in bloed, urine en zelfs moedermelk. Een omstreden zonnefilter dus.

Zonnebrand

Wat is het voordeel van de iets duurdere zonnebrandcrèmes?

Het voordeel van de iets duurdere zonnebrandcrèmes is vaak dat daar ook de juiste werkstoffen in zitten met betrekking tot het beschermen van het DNA, anti-oxidanten (tegen huidveroudering) en het langer behouden van de bruine tint. Het zelfde geldt voor een After Sun. Een goede After Sun verkoelt de huid, werkt vocht-inbrengend, kalmeert en zorgt voor een langer behoud van de bruine teint.

Denk trouwens niet dat je de hele dag in de zon mag liggen als je jezelf netjes iedere paar uur insmeert. Helaas…. na een paar uur zon is het heel verstandig om de schaduw in te gaan. Bovendien is de huid na een paar uur toch verzadigd en is afkoelen ook best lekker.

Voor kinderen geldt om elke 2 uur met SPF 50 smeren en is het verstandig om hen tussen 11.00 uur en 16.00 uur uit de zon te houden. Een wit of zo licht mogelijk t-shirt aantrekken is ook altijd een goed idee. Wit neemt de minste warmte van de zon op.

Mocht je nog meer vragen hebben en/of wil je persoonlijk advies? Mail of bel mij dan!

 

liefs,

Amanda

0252 347749
mail@ernasbeauty.nl

13510844_1793245284245105_4627700232758240529_n