schoolkeuze voortgezet onderwijs

De schoolkeuze: Mijn kind naar het voortgezet onderwijs

Voor mama-blogger Leonie lijkt het wel gisteren dat ze op zoek ging naar een fijne en geschikte basisschool voor haar kinderen. De oudste werd namelijk bijna vier jaar. Inmiddels is het bijna weer tijd om te kiezen. Dit keer geen basisschool, maar een middelbare school. De schoolkeuze voor het voorgezet onderwijs. Hoe maak je zo’n keuze? Lees het in de nieuwste blog van Leonie.

Weet je nog? De schoolkeuze en voortgezet onderwijs voor Nils?

In eerdere blogs heb ik geschreven over onze zoon Nils. Nils is 9 jaar, hoogbegaafd en gaat versneld door de lesstof heen. Nils zit inmiddels in groep 8 en staat daar zijn mannetje, al is het niet altijd makkelijk. Hoe wij tot de beslissing kwamen om versneld naar het voortgezet onderwijs te gaan lees je hier. In deze blog ga ik je vertellen hoe wij een nieuwe fase ingaan en hoe wij samen een schoolkeuze maken voor een middelbare school die bij ons kind past. Vooral dat laatste, het moet goed passen bij Nils, dat is zo belangrijk. Of je kind nu hoogbegaafd is, ADHD heeft, faalangstig is of gewoon een gemiddelde leerling is. Elke ouder gaat met zijn of haar kind op zoek naar die ene school die het beste is voor hem of haar.

Wat is eigenlijk passend onderwijs?

Eerlijk gezegd krijg ik vaak de kriebels van de woorden ‘passend onderwijs’. Als moeder en als juf zie ik te vaak dat er heel passend wordt gedacht, maar er weinig passends gedaan kan worden vanwege een tekort aan mogelijkheden op school. Toch gebruik ik de term zelf stiekem toch. Ik zie het als een hulpmiddel. Wanneer is een middelbare school passend bij ons kind? Waar moet de school aan voldoen? Voor je informatie gaat inwinnen bij en over scholen is het handig dit alvast voor jezelf op papier te zetten. Hierbij het eisenlijstje van ons als ouders:

  1. Op de meeste scholen krijgen kinderen in groep 7 al een tussentijds advies. Het definitieve advies volgt in groep 8. In november vond dit plaats bij onze kinderen op school, Nils zijn traject liep iets anders i.v.m. zijn intelligentieonderzoek. Wij wisten zijn advies dus al. Dit advies is je startpunt. Een aantal scholen zullen nu afvallen omdat ze simpelweg het niveau van jouw kind niet aanbieden.
  2. Heeft je kind speciale onderwijsbehoeften? In ons geval: ‘ja’! Nils is hoogbegaafd. Op school moet de mogelijkheid zijn om hem hierin te begeleiden. Er moet dus ook wel expertise in huis zijn op dit gebied.
  3. Heeft je kind interesse in specifieke vakken? Elke school heeft wel iets waarin het zich onderscheidt van anderen. Zo leerden wij scholen kennen met een technasium, tweetalig onderwijs inclusief Cambridge Course, zelfsturend onderwijs, cultuurmagneetscholen, etc. Er ligt genoeg in de etalage om uit te kiezen.
  4. Praktisch gezien; wat is de afstand van huis naar school? Hoe zie je het vervoer voor je? Binnen welke straal vanaf je huis zoek je?
  5. And last but not least; je kunt een leuk eisenpakket neerleggen, maar je kind moet zich er thuis voelen.

Algemene informatie over verschillende scholen

Nils kwam thuis met een VO-gids. Alle kinderen in groep 8 krijgen die. Hij is er in verschillende exemplaren. Voor elke regio een andere. Er staat een overzicht in van de scholen bij jullie in de buurt. Ik was gelijk geïnteresseerd en wilde de gids met hem bekijken. Waarop hij zei: “ik weet toch al waar ik heen wil, dus dat is niet nodig”. Na uitleg van mijn kant was hij niet overtuigd dus liet ik het rusten. Wel schreven Ramon en ik ons in voor een informatieavond van een school voor voortgezet onderwijs in ons dorp. De info hierover kwam vanuit de basisschool, maar op de websites van betreffende scholen kun je ook een knop vinden met “groep 8”. Hier kondigen ze dit soort momenten ook aan. De informatieavond was online (corona-proof) en wekte onze interesse. De volgende ochtend vertelden we Nils er alles over. Ons enthousiasme maakte hem toch wel nieuwsgierig. Daar waren we blij om, omdat het goed is om meerdere opties te bekijken.

Specifieke informatie bij de leervraag van je kind

Via de chat tijdens de online presentatie stelden we een aantal vragen, maar we hadden meer nodig en mijn ervaring leert inmiddels dat je deze informatie wel zelf moet gaan halen. Zeker als je kind een specifieke leervraag heeft raad ik je aan om echt op zoek te gaan naar antwoorden op je vragen. Daarom namen wij contact op met een afdelingscoördinator en de zorgcoördinator van de school. We hebben onze zorgen en de situatie van Nils uitgelegd en een open gesprek gehad over de mogelijkheden en onmogelijkheden van de schoolkeuze. Dat was ontzettend prettig, vooral omdat ik het idee had dat ik niet naar een verkooppraatje zat te luisteren. We werden serieus genomen, we werden gehoord en er werd eerlijk antwoord gegeven. Dat gaf ons als ouders een goed gevoel.

Moeder en kind schoolkeuze voortgezet onderwijs
Straks laat ik je los, maar nu houd ik je nog even heel stevig vast.

Wat zegt je gevoel?

Ons gevoel is één ding, maar onze zoon moet naar een van deze scholen toe. Daarom schreven wij hem in voor lesjes-middagen. Dit is een mogelijkheid voor groep-achters om een paar uurtjes mee te draaien op een middelbare school. Om de werkwijze te leren kennen, om het gebouw te leren kennen en ook om de sfeer te proeven. We schreven Nils in voor drie van dit soort momenten. We kozen samen welke scholen en welke vakken hij wilde volgen. Na deze drie komen we terug op ons eisenpakket. Zit de juiste school voor het voorgezet onderwijs er al tussen? En kunnen we zo een schoolkeuze maken?

Wij zijn als ouders ontzettend benieuwd hoe Nils zich voelt op deze scholen. Wat spreekt hem aan? En wat maakt het dan dat de ene school de voorkeur heeft boven de andere. Tot nu toe kan hij dat wel goed verwoorden. Al vraag ik me af of zijn prioriteiten hetzelfde zijn als die van ons. Zo heeft hij de angst om te verdwalen en te laat te komen. Daarom schrok hij van school 1, want die is behoorlijk groot. Als moeder denk ik: na een week weet je de weg, dus grootte van de school speelt geen rol. Dat ziet Nils dus anders.

Puntensysteem om zo een keuze te maken voor de school

Daarom gaan we onze eisenlijst prioriteren. – Wat? – Prioriteren! We geven alles wat meespeelt met de schoolkeuze een aantal punten. Veel punten voor als het heel belangrijk is. Minder punten voor als het minder belangrijk is. Nils doet dit ook. Bijvoorbeeld de afstand van huis naar school. Het is spannender voor ons om hem als ukkie met de bus te laten gaan, maar het is iets waar we ons weg wel in vinden. Dit geven wij weinig punten. Maar wie weet vindt Nils dat wel verschrikkelijk spannend en speelt dit een grote rol voor hem. Hij kan dit meer punten geven. Uiteindelijk gaan we per school bekijken aan welke eisen het voldoet en hoeveel punten het daarmee scoort. Ofzoiets, ik kan dit soort dingen heel leuk bedenken, maar dan pakt het uiteindelijk toch anders uit. Als we hierover maar in gesprek gaan met z’n drietjes.

We zitten nu nog midden in onze zoektocht. Wat nog komen gaat zijn open dagen. Of die doorgaan? Geen idee. Wellicht virtuele tours. Wat dat betreft is het wel balen dat we nu net met Corona te maken hebben en nergens even binnen kunnen kijken. Gelukkig is er wel veel mogelijk voor de leerlingen van groep 8. Er volgt nog een lesjesmiddag voor Nils. Ook zijn er nog wat informatieavonden van scholen die wellicht interessant zijn voor Nils. Ik heb een belafspraak met een andere moeder die al een kind heeft op een van de scholen waar wij ook interesse in hebben én Nils en ik gaan naar een familie die ik ken van de school waar ik werk. Hun zoon heeft bij mij in groep 4 gezeten en zit nu in de eerste klas. Bij hen zijn we welkom om een keer te komen kletsen over de school waar hun kinderen heen gaan.

Nog genoeg te ontdekken dus. Ik houd jullie op de hoogte. Succes groep-achters, mede-mama’s en ook papa’s die ook voor een schoolkeuze staan straks in maart.

Liefs, Leonie

Met de volgende tags: