kinderslaapcoach bureau van slaap momspiration mamablog

Een slapend kind is zo gewoon nog niet

“En, hoe vroeg was het vanochtend?” was een vraag die ik regelmatig kreeg van de mensen uit mijn omgeving. Het was algemeen bekend dat Mick niet zo van (door)slapen hield dan dat zijn ouders deden. Onze nachten waren simpelweg ruk. Sorry, ik kan het niet anders zeggen. Zijn eigen bed was alles behalve een veilige slaapplek en zelfs ook bij ons in bed, in tegenstelling tot de eerste anderhalf jaar, was doorslapen niet aan de orde. En dan nog de vroege ochtenden, al was het eigenlijk misschien nog wel nacht op het moment dat Mick aan zijn dag begon. En ik dus ook.

Laten we voorop stellen: ik hou van slapen. Ik kan gemakkelijk en veel slapen. Stan heeft er ook geen problemen mee, dus genetisch gezien is er echt voldoende liefde voor slapen doorgegeven. En toch ging ik langere tijd als een zombie met wallen onder m’n ogen, op sommige dagen zelfs misselijk van vermoeidheid, door het leven. Ik was – achteraf gezien – instant chagrijnig en kon weinig hebben. Weinig slaap doet niet alleen wat met het kind, misschien nog wel meer met de ouders. Want die oh zo schattige kleine jongen, lag elke middag prinsheerlijk voor een middagslaapje in zijn bed. En op dat moment waren wij aan het werk of was er nog een grote broer die graag onze aandacht wilde waardoor er geen rustmoment voor papa en mama was. Ik leefde in een bubbel en vond het behoorlijk intens.

Ik had het zo graag anders gewild

Gebroken nachten met een baby zijn normaal. Gebroken nachten met een dreumes of een peuter zijn wat minder normaal. De zin “Dat zou/gaat mij niet gebeuren” met welke beweegredenen deze dan ook gezegd werd, maakte mij destijds woest. Want come on: ik heb ook niet gekozen voor deze nachten. Als het vanaf het begin af aan anders had gekund, dan had ik dat uiteraard gedaan. Ik heb gedaan wat ik kon, met de kennis en ervaring die ik toen had. Nu kan ik alleen maar denken bij zo’n moedermaffia uitspraak: “ik hoop voor je dat je gelijk krijgt”. Het enige waarvan ik nu denk dat ik anders had kunnen doen, is dat we eerder kinderslaapcoach Marijke van Bureau van Slaap hadden kunnen inschakelen. Iets anders had geen verschil gemaakt. That’s for sure.

Mick heeft altijd onrustig geslapen. Onderliggend aan zijn slaapprobleem was het (te) laat constateren van een koemelkallergie en het vinden van de juiste voeding, wat absoluut heeft bijgedragen aan de onrustige nachten. Voorjaar 2020 was de maat vol. Of eigenlijk: ons slaapgebrek was enorm. Het moest anders. Marijke kwam op ons pad en schetste ons het beeld hoe Mick z’n slaappatroon over een tijdje eruit zou kunnen zien. Het geschetste beeld was onze droom van dat moment: rustige nachten en een uitgeruste peuter en ouders. Maar ik had zo m’n bedenkingen bij slaaptraining. Ik wist er eigenlijk te weinig vanaf om te kunnen oordelen maar had een beeld van urenlang huilende kinderen en enorme strijd voor ogen. Marijke vertelde over haar methode en werkwijze: de Droomritme-methode die inzoomt op een breder beeld van het kind dan alleen het slaapgedrag. Een van hun uitgangspunten is om het kindje zo min mogelijk te laten huilen, iets wat ons een goed gevoel gaf. Bureau van Slaap staat voor een liefdevolle aanpak met als doel om Mick minder vaak en minder vroeg wakker te laten worden en dus langer aaneen te leren slapen in de nacht. Let’s go for it!

Liefdevol maar consequent

Marijke analyseerde uitgebreid het slaapschema van Mick en heeft ons enorm veel kennis gegeven. We leerden over slaapspreiding, slaaptechnieken en regressie. Het lijkt misschien heel simpel zo’n slaaptraject, maar het is alles behalve dat. Ik dacht tot een jaar geleden, misschien heel oneerbiedig, dat een slaapcoach een slaapschema aanreikte en wat ‘houd-vol’-tips zou geven. Maar de begeleiding van Marijke ging veel verder dan dat: ze gaf voedingsadviezen en oplossingen voor dagen dat het minder zou gaan. Marijke haar werkwijze is inherent aan de uitgangspunten van de droomritme methode: liefdevol maar consequent.

Naast de analyse reikte Marijke ons een stappenplan aan, waarin stapsgewijs gewerkt werd naar ons doel: een slapende peuter in zijn eigen bed. De héle nacht. Eerst waren er een paar tussenstappen te nemen, waarin Marijke ons stap voor stap meenam. Door de tussenstappen bleef het overzichtelijk en haalbaar. Ze gaf aan hoe we dat het beste konden bereiken en waarom. Vooral dat laatste, waarom doe je wat je doet, maakte dat we meer gemotiveerd waren. De verkregen kennis is voor ons de basis geweest voor onze intrinsieke motivatie. Ons (sub)doel was duidelijk en de persoonlijke begeleiding van Marijke was helpend. Enorm helpend! Ze motiveerde ons, ze stuurde ons aan en liet ons weten dat we op de goede weg waren. Ook als het even een nachtje (of wat) minder ging. En geloof me, dat is wat je wil horen in zo’n traject. 

Een slaaptraject is voor bikkels

Om het slaaptraject te laten slagen, was het enorm belangrijk dat Stan en ik op een lijn zaten wat betreft de uitvoering. We hebben dit samen gedaan, elkaar afgewisseld en gemotiveerd wanneer dat nodig was. Want op momenten dat de vermoeidheid overheerst en de frustratie om de hoek komt kijkt, is het fijn als iemand je even herinnert aan het gegeven waarom het zo ontzettend belangrijk is nu ‘even’ door te zetten. Consequent zijn en consequent blijven is ’s nachts zoveel lastiger dan overdag. Maar door te weten wat het doet voor het resultaat als je toch dat ene keertje toegeeft, besluit je uiteindelijk toch om door te zetten. En al lukte het mij niet om deze beslissing te nemen, dan deed Stan dat wel.

En elk succes, het behalen van elk subdoel binnen het stappenplan, maakt dat makkelijker. Een slaaptraject is alleen voor bikkels: je doet het of je doet het niet. Je kunt het niet half doen. Je hebt er een portie geduld, vastberadenheid en doorzettingsvermogen voor nodig. Marijke bood ons als slaapcoach de kennis en de tools, maar de uitvoering lag bij ons. Iets waar Marijke zich zo bewust van is en dit ook meeneemt in haar communicatie. Marijke was dan ’s nachts niet lijfelijk aanwezig, maar zij ging er net zo hard voor als dat wij dat gingen. Of althans, dat gevoel heb ik gekregen 😉

Als ik het kan, dan kan jij het ook

Van de eerste paar successen bracht ik Marijke al snel op de hoogte. Van de grotere successen, later in het het traject, durfde ik Marijke niet direct op de hoogte te brengen. De onzekerheid over de eerste goede nachten was volop aanwezig: hoe lang houdt dit stand? Was het een toevalstreffer of het begin van een nieuwe gewoonte? Want ook al slaapt Mick nu al een aantal maanden de nachten door, de verbazing blijft. We waren zo lang gewend aan een wakkere Mick middenin de nacht en die vervolgens bij ons in bed kwam te liggen. En zoals dat gaat met de ontwikkelingen van een kind: op het moment zelf kan je het niet uitstaan, maar is de periode voorbij, dan mis je het. In mijn hoofd ben ik het samen slapen aan het idealiseren en mis ik dat warme kleine lijfje tegen me aan. Maar denkend aan de keer dat hij ’s nachts uit ons bed was gesneakt, wij daar niks van gemerkt hadden en hem vervolgens elders in huis aantroffen, wordt één ding heel duidelijk: Mick slaapt in zijn eigen bed vannacht. 

Als ik het kan, kan jij het ook. Hulp vragen is meer dan goed, lieve mama. Ik kan alleen maar zeggen: had ik dit maar eerder gedaan. Het goed leren slapen van sommige kinderen is een hele expertise, daar beschikken we niet allemaal over. Maar dat is niet erg. Juist door zo’n slaaptraject aan te gaan en te kiezen voor de verandering, maakt je sterker dan ooit. Ik twijfelde voorafgaand aan het traject enorm. Gaat het wel lukken? Is het het geld waard? Bereiken we resultaat op de korte termijn of de lange termijn?
En als ik dan – maanden na de start van het traject – een lief berichtje krijgt van Marijke met de vraag hoe het met ons gaat, weet ik het zeker. Deze stap was goed. Heel goed. Voor Mick, voor ons, voor ons gezin. Marijke was voor onze dé kinderslaapcoach op het juiste moment.

Eind goed, al goed?

Is Mick dan nu de perfecte slaper? Oh, no! Zeker niet! Over het algemeen slaapt hij in zijn eigen bed tot ongeveer 5.45-6.00 uur, wat voor ons prima is. Maar er zijn ook dagen of soms zelfs periodes dat het even minder gaat en hij – en daarmee ook wij – terugvallen in oud gedrag. Vaak weten we waar het aan ligt als hij een keer (of meerdere keren) minder goed slaapt. We hebben nu alle tools en handvaten, gegeven door Marijke, om toe te passen zodat iedereen weer uitgerust aan de dag begint. De stap die genomen moet worden om er echt weer even voor te gaan en niet te kiezen voor de gemakkelijkste oplossing (die eigenlijk geen oplossing is) blijft een hobbel, maar is steeds gemakkelijker te nemen. We leren, we ervaren. En we slapen. Het allerfijnste eindresultaat.

Vanuit mijn ervaringen als oververmoeide mama en het inmiddels afgeronde slaaptraject, kan ik alleen maar zeggen: ga voor die liefdevolle aanpak om slapeloze nachten achter je te laten. Alles valt te leren, ook slapen. Want een slapend kind is zo gewoon nog niet.

Liefs, Marjolijn

[GESLOTEN] Winactie MOMSPIRATION X BUREAU VAN SLAAP

Heb jij ook een kleine dondersteen die zorgt voor gebroken nachten? Of misschien lukt de overgang van twee naar een slaapje niet vlekkeloos? Welke vraag het ook is, alle slaap-gerelateerde vragen kan jij stellen aan Marijke. Marijke kijkt verder dan alleen het slaapgedrag en is daarmee de kinderslaapcoach die jouw vragen kan beantwoorden. Tijdens een slaapconsult kan jij je vragen stellen en krijg je adviezen, afgestemd op jullie situatie, om je kindje beter te laten slapen.
Om te vieren dat MOMSPIRATION een jaar bestaat mogen wij een slaapconsult van 25 minuten (ter waarde van 50 euro) weggeven aan een van jullie!

ZO DOE JE MEE AAN DE WINACTIE!

Meedoen is heel simpel en toegankelijk voor iedereen, ook als je geen Instagram of Facebook hebt.

  • Deel in een reactie hieronder de blog waarom en voor wie je (vergeet vooral jezelf niet) deze prijs wilt winnen. Meedoen kan óók door te reageren via Instagram of Facebook. Iedere reactie op een van deze kanalen is een kans om te winnen.
  • Deel deze blog in je netwerk, bijvoorbeeld op Instagram (tag ons natuurlijk even: @momspiration.nl), Facebook, LinkedIn, Whatsapp, per mail: welk platform jij maar tot je beschikking hebt en nodig zoveel mogelijk mama’s uit om zich ook te laten inspireren met heerlijk eerlijke verhalen op MOMSPIRATION.NL.
  • Voor de onderneemster die hun producten sponseren voor deze winactie is het natuurlijk wel tof als je ze volgt op Instagram: @bureauvanslaap.
  • Iedere actie loopt één week. Meedoen aan deze actie kan dus van 5 tot 12 maart 2021.
  • De winnaar krijgt persoonlijk bericht.

7 reacties

  1. Jolanda de Vries

    Ik zou het graag willen winnen voor mezelf. Ik heb een dochter die net 1 jaar is geworden, maar ze wordt standaard nog 1x per nacht wakker. Ze wil dan gewoon niet meer slapen. Pas als ze voeding heeft gehad dan valt ze (direct) weer in slaap. Waarschijnlijk ook gewenning maar hoe komen we hier van af? We proberen weleens om niet te voeden maar ze huilt zo lang tot ze uiteindelijk toch de fles krijgt.

  2. Lisanne

    Ik zou het graag winnen voor mezelf, wellicht kan ik mijn nicht hier ook nog wel blij mee maken. Onze zoon is veel wakker snachts, wil niet “bijslapen” en word daardoor af en toe echt onhandelbaar. Hij is inmiddels 4, maar het word er voor ons niet makkelijker op.

      1. Tm

        Wow Marjolijn wat fijn dat Mick eindelijk goed slaapt! Nachtrust is echt alles!! Wij doen ook graag mee. Bij ons zijn t allemaal ook geen slapers en J. Is nu bijna 3 maar de nachten doorslapen zijn denk op 3 handen te tellen… Ook de jongste meid van 9 maanden doet vrolijk mee s nachts dus vaak is manlief met de oudste in de weer en ik met de jongste.. Op deze manier kan geen van ons eens een nachtje bij slapen in een andere kamer en wat tips om dit te doorbreken zou echt fijn zijn!

  3. Dominique

    Herkenbaar Marjolein en wat fijn dat dit jullie zo heeft geholpen. De gebroken nachten lijken wij te doorbroken hebben, maar de vroege ochtenden nog niet. Daarvoor zou ik graag tips willen krijgen en doe dan ook graag mee met de winactie 😊

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.