5 tips voor een soepele ochtendrush

momspiration mamablog ochtend haast werk now horloge

Het blijft een uitdaging, elke (werk)dag weer. En nu Levi op zaterdag (vroeg, soms heel vroeg) een hockeywedstrijd moet spelen, is het in het weekend ook regelmatig een uitdaging. Ik ben een ochtendmens van nature. Alleen ergens in mijn transformatie naar moeder zijn, is deze eigenschap verdwenen. Helaas. Dit heeft gedeeltelijk te maken met de gebroken nachten die wij lange tijd hebben gehad, maar deze zijn (met heel veel dank aan slaapcoach Marijke van Bureau van Slaap) zo goed als verleden tijd. Echter blijven de vroege ochtenden een ding. Ik ben gewoon niet zo goed in eigenlijk alles als het nog vroeg is. Want er moet van alles, met een bepaalde tijdsdruk. Daarbij zijn mijn twee jongens AAN zodra ze wakker zijn. Ik ben meer van stilte, een warme douche en opstarten met een kopje thee. De ochtendrush met kinderen, niet mijn favoriet. I’m sorry.

In de ochtenden sta ik er grotendeels alleen voor: Stan begint vroeg en is voor dag en dauw al vertrokken naar zijn werk. Feit is dat de zorg voor de kinderen in de ochtenden grotendeels voor mij zijn. Soms best een ding, met twee jonge kinderen. Want kinderen zijn goed in doen waar ze op dat moment zin in hebben. Daar kan ik nog iets van leren overigens (maar dan niet tijdens de ochtendrush). Als ze iets in hun hoofd hebben, dan moet het ook op die manier en niet anders. Ook ’s ochtends, als jij naar je werk moet of andere afspraken/verplichtingen hebt.

Sommige mensen denken dat onderwijspersoneel (ik ben intern begeleider in het basisonderwijs) tegelijk met de kinderen binnen hobbelen om 8.30 uur, maar helaas. Zo rond 7.45 uur begint mijn werkdag en om 8.00 uur is er bij ons op school niks van te merken dat het stiekem eigenlijk best nog een beetje vroeg is: busy it is! En voordat ik kan starten op werk, heb ik eerst nog mijn ronde (lang leve de elektrische fiets) langs de gastouder en de voorschoolse opvang. Af en toe voel ik mij net Speedy Gonzales met tig tassen aan m’n stuur. Sjoef!

Dit werkt voor mij

Het blijft een lastige, maar ik durf hardop te zeggen dat ik een flow heb gevonden die goed werkt. Misschien mag je dat ook wel verwachten na 9 jaar deze ochtenden te fixen in je eentje. Hoe dan ook, het werkt. De ochtenden dat ik met het zweet op mijn rug neerplof in mijn kantoor en het gevoel heb dat er al een gehele dag voorbij is, komen aanzienlijk minder voor. Dat is (heel) fijn en heeft gevolgen voor mijn gehele dag. De start van de ochtend neem je mee gedurende de rest van je dag. Extra belangrijk om goed te starten! Daarom geef ik je mijn 5 tips voor een soepele ochtendrush. Geen garantie, hopelijk wel een boost inspiratie. Het werkt voor mij en mijn gezin en wellicht ook voor die van jou. Gewoon een portie goed bedoelde ongevraagd advies van moeder tot moeder in de hoop dat jouw drukke ochtenden iets minder druk zullen zijn en/of zullen aanvoelen.

1. Bedenk wat je planning is


Hoe laat moet je waar zijn? Wat is de reistijd? En dan het allerbelangrijkste: hoe laat moet ik dan de deur uit? Door terug te rekenen en in te schatten hoeveel tijd bepaalde handelingen kosten, weet je waar je aan toe bent. Want een jas aantrekken zou mogelijk moeten zijn in een minuut, nietwaar? Maar een peuter die in de ‘zelluf-doen’ fase zit, heeft soms wat extra tijd nodig. Of soms wat meer dan extra tijd. Persoonlijk vind ik het ook belangrijk om mijn kinderen (met name Levi die 9 jaar is) eigenaarschap te geven en te betrekken bij de planning. Hoeveel tijd heb je nodig? Wat doe je eerst: tanden poetsen of de gordijnen openen (zijn taakje)? Hoe laat ga je je tanden poetsen? Vaste tijden helpen hen. En mij, niet te vergeten. Door mij vooraf te bedenken wat ik moet doen (en hoeveel tijd dit in beslag neemt), voel ik mij georganiseerder en heb ik meer overzicht. Ik kan niet tegen haasten en mijn kinderen ook niet. Haast betekent direct ook negativiteit en gedoe: iets wat ik probeer te voorkomen.

2. Neem ruim de tijd


Want net wanneer je denkt dat het smooth verloopt en je op tijd denkt te komen op je afspraken, moet er altijd gepoept worden (en ik ben het niet). Is dat een mannen-ding ofzo? Ik weiger om een kleine grote jongen met een volle luier bij de gastouder af te zetten dus er wordt regelmatig een luier verschoond met de jas aan. En die grote kleine jongen neemt op toilet ook nog uitgebreid z’n momentje met de de Donald Duck, ook wanneer we twee minuten eerder al in de schuur stonden om de fietsen te pakken en te vertrekken. Sta je dan, met je jas aan te wachten tot de grote boodschap gedaan is. Het moreel van dit poep-verhaal: neem ruim de tijd. Zorg dat er extra tijd is, altijd handig met kinderen (ook als ze niet hoeven te poepen). Want er is altijd wel wat; een sok die niet lekker zit, een glas water wat over het ontbijt valt en opnieuw gemaakt moet worden. Of dat moment dat je de deksel bent vergeten op de blender te zetten (dan hangt je ontbijt aan de muur kan ik je vertellen). Extra tijd is geen luxe.

3. Bereid voor


Heel eerlijk: hier heb ik nooit zin in. Want deze voorbereiding is op de avond ervoor en dan is er altijd wel een leuke serie, een goed boek of dat rondje hardlopen wat aantrekkelijker is. Maar door de ochtend voor te bereiden, loopt het soepeler en rustiger. Zo leg ik dus altijd de kleding voor de volgende dag klaar, zowel voor de kinderen als voor mijzelf. Ik maak alvast het ontbijt (havermout) of zet al een en ander klaar voor het ontbijt (de pot pindakaas voor Levi). De tassen die de volgende dag mee moeten en al gepakt kunnen worden, worden klaargemaakt. Denk aan de tas voor de gastouder, een gymtas of sportkleding (want uit de NSO moet er direct gehockeyd worden). Alle bekers en bakjes die ik moet vullen in de ochtend, zet ik ook vaak al op het aanrecht. Het lijkt een handeling van niks, maar alles bij elkaar is het fijn als het voorbereid is. Alles wat al gedaan kan worden, doe ik de avond van tevoren. Hoe minder in de ochtend, hoe beter. Give it a try!

4. Zorg voor voldoende slaap


En dat lijkt simpeler dan het is, want er is ’s avonds altijd nog wel wat te doen. Iets wat we graag willen of iets wat we moeten. En soms zijn er onderbrekingen ’s nachts, waar we zelf niet voor kiezen. Als moeder zijnde kan je soms gewoon niet zelf bepalen hoe lang je slaapt: het wordt voor je bepaald.Het hoort erbij, het is een fase, het is een fase (soms op repeat). Een goede nacht, met minimaal 8-9 uur slaap, zorgt ervoor dat ik de volgende dag vele malen gezelliger ben. En rustiger. En meer geduld heb. Vooral dat laatste, geduld, is een essentiële eigenschap in een ochtendrush met (jonge) kinderen. Door voldoende te slapen zorg ik goed voor mezelf; direct omdat het goed is voor mijn lichaam & geest en indirect voor een gezelligere sfeer en een fijnere wissel- en samenwerking tussen mij en de kinderen. En van dat laatste word ik net zo blij als van dat eerste: een win-win situatie.

5. Maak vaste afspraken en houd je hieraan


Och, och, ook dit lijkt zo’n simpele. Maar no way! Het vergt heel wat geduld, maar de aanhouder wint. Wees een voorbeeld voor je kinderen en houd je aan de gemaakte afspraken. Geen tv ’s ochtends, is geen tv ’s ochtends (om maar een voorbeeld te noemen want elk gezin heeft zijn eigen afspraken). Uiteindelijk werkt het naleven van de afspraken het fijnste voor iedereen. Ook als dat de eerste paar keer een discussie veroorzaakt. Overigens moet ik bekennen dat ik hier in huis vaak de eerste ben die een afspraak breekt ’s ochtends. Om alles goed te laten verlopen moet ik om 6.00 uur opstaan, maar het is zó fijn om nog even te blijven liggen. Gewoon, 5 minuten. Of 10 minuten. Heel even maar… Maar ik heb de afspraak met Stan dat ik om 06.00 uur opsta zodat ik gedoucht en aangekleed ben als hij moet vertrekken naar zijn werk. En daar moet ik mij aan houden. Grmbl.

Enne, over dat tv kijken: dat mag bij ons alleen als je helemaal klaar bent en je jas klaarligt (ik ben erg, ik weet het).

De tip die altijd werkt

En misschien nog wel het allerbelangrijkste, welke van toepassing is bij alle tips: Blijf rustig. Hoe snel de frustratie, ongeduld of irritatie je ook naar je hoofd stijgt zo op de vroege ochtend, probeer het in te houden. Diep ademhalen, even zuchten en weer door. Soms is het even zo. Wanneer je zelf rustig blijft, blijven de kinderen dat ook. Niet altijd, vaak wel. Wij zijn het grote voorbeeld van ons kroost, zij zijn onze spiegel.

Keep calm, baby. En geniet van je dag!

Liefs, Marjolijn

Lees ook: Een slapend kind is zo gewoon nog niet

De uitgelichte afbeelding is gemaakt door Photosessions by Shirley Schreuder.

Met de volgende tags: